CIENCIA Y TECNOLOGIA
Volumen: 1, Numero: 10, Páginas: [17] P.
Training and educational quality of higher education institutions is decided mainly by the auxiliary teaching, research and properly prepared before it, hence the need to define in as much detail as possible the content of jobs each, as well as occupational hazards that may exist, the job profiles containing aspects called. As set out in the current labor legislation in Ecuador, entities must implement the job profiles (Profesiogramas) of all jobs and employees, why UNACH was given the task of developing them as soon as possible. According to the provisions of existing labor laws in Ecuador, institutions must implement job profiles of all their jobs, which is why the Higher Education Institutions should undertake this task Given this need, the author of this article, considering his personal experience in this field, designed a research project assessed the information available to it and developed a working procedures and designed the relevant evidence base to undertake this task in all units organizational of any university, the criteria to achieve a high participation of all staff and on the basis of existing theory referred to the Human Resource Management (especially in the related design Jobs and Labor Risks); as well as the concepts and definitions of job profiles developed work in recent years.Given this need, the author of this article, considering his personal experience in this field, designed a research project evaluated the information available to it and developed a working procedures and designed the corresponding documentary basis for its work in all units organizational University, the criteria for achieving high participation of all staff and based on existing theory relating to Human Resource Management or Human Resource Management (especially related to the design and Jobs Labor) risks; as well as the concepts and definitions of job profiles (Profesiogramas) developed Jobs in recent years.
La formación y la calidad educativa de las Instituciones de Educación Superior se decide, fundamentalmente, por el personal docente, investigador y auxiliar debidamente preparado de que dispone, de ahí la necesidad de definir con el mayor detalle posible el contenido de los puestos de trabajo de cada uno de ellos, así como de los riesgos laborales que puedan existir, aspectos que contienen los denominados Profesiogramas. Según lo establecido en la legislación laboral vigente en el Ecuador, las entidades deben implementar los profesiogramas de todos sus puestos de trabajo, razón por la cual las Instituciones de Educación Superior deben acometer esta tarea. Ante esa necesidad, el autor del presente artículo, considerando lo establecido en la legislación vigente, su experiencia personal en este campo; diseñó un proyecto de investigación, evaluó la información disponible al respecto y elaboró un Procedimiento de Trabajo y diseñó la base documental correspondiente para acometer esa tarea en todas las unidades organizativas de cualquier institución universitaria, con el criterio de lograr una alta participación de todo el personal y sobre la base de la teoría existente referida a la Gestión del Talento Humano (especialmente en la relacionada con el Diseño de Puestos de Trabajo y Riesgos Laborales); así como de los conceptos y definiciones de los Profesiogramas de Trabajo desarrollados en los últimos años.