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  • REVISTA CUBANA DE REUMATOLOGIA

    Volumen: 17, Numero: 3, Páginas: PP. 250-257

    CONCEPCION INTEGRADORA DEL MOVIMIENTO PEDAGOGICO SOCIAL DE LA EDUCACION AVANZADA

    Abstract

    Introduction: advanced Education, theory, school and academic professorship as an educational social movement with a strong humanist nature and convening power in Medical Sciences, is not only limited to proposing solutions to problems that modern evolution has been raised in various contexts but its educational process begin to gain strength with proposals for collective action, seeking to respond to complexities of teaching activities, aiming at professional and personal improvement. Objective: to provide arguments supporting a comprehensive approach of Advanced Education teaching social movement. Development: in view to assess Advanced Education transformative nature and the social projection, focus on the effects is rather insufficient, the processes of individual and collective improvement must be made ??visible and valued, in order to bring out the condition of Advanced Education as an educational social movement, looking forward to a society of scientists. Findings: adherence to the criteria that make it possible to characterize as social educational movements, has resulted in the conception of Advanced Education as a pedagogical theory in transit to social movement. It is must needed, given its considerable influence in social practice , to approach it from an integrative theoretical position, providing arguments that allows its recognition and appreciation t as a social phenomenon based on a theory in which perpetual enrichment and application in educational practice reveals its outreach and deep transformative potential.


    Keywords


    approach, teaching social movement, advanced education.


    Resumen

    Introducción: la Educación Avanzada, teoría, escuela y cátedra académica como movimiento pedagógico social, con un marcado carácter humanista y poder de convocatoria en las Ciencias Médicas, no se limita a proponer respuestas a problemas que el devenir moderno ha planteado en diversos contextos al proceso educativo sino que comienza a cobrar fuerza con propuestas de acción colectiva, que pretenden responder a las complejidades de la actividad pedagógica, teniendo como objeto el mejoramiento profesional y humano. Objetivo: aportar elementos que permitan concebir de manera integradora del movimiento pedagógico social de la Educación Avanzada. Desarrollo: con vistas a valorar el carácter transformador y la proyección social de la Educación Avanzada, resulta insuficiente centrarse en los efectos, el propio proceso de mejoramiento individual y colectivo de sus gestores ha de ser visibilizado y ponderado, de manera que aflore la condición de la Educación Avanzada como movimiento pedagógico social, por una sociedad de hombres de ciencia. Conclusiones: la adherencia a los criterios que posibilitan caracterizarla como movimientos pedagógicos sociales, ha resultado en la concepción de la Educación Avanzada como teoría en tránsito a movimiento pedagógico social. Constituye una obligada necesidad, dada su considerable influencia en la práctica social, aproximarse a la misma desde una posición teórica integradora, aportando elementos que permitan reconocerla y apreciarla como fenómeno social con base en una teoría en cuyo perpetuo enriquecimiento y aplicación en la práctica educativa se revela su proyección social y su profundo carácter transformador.


    Palabras Clave


    concepción, movimiento pedagógico social, educación avanzada.





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