BIBLIOTECAS, ANALES DE INVESTIGACION//(VOL. 19, NUM. 1)
Volumen: 19, Numero: 1, Páginas: [11] p.
Objective: The educational process demands the construction of knowledge, where the teacher, through the teacher-student relationship, promotes new learning approaches, cognitive skills, the didactic interaction process, demands communicative actions that structure and specialize the learning function. ; ICTs play an important role. Reflect contribution to the development of cognitive abilities in the didactic interaction of languages, from the specialized sources consulted is the objective of this research. Methodology: A methodology of bibliographical and documentary review of specialized scientific literature was used, resorting to a heuristic balance, for which reason it was appealed in the exhaustive review. Results and discussion: A scenario on meaningful learning has been achieved in correspondence with the objectives that are currently demanded, where technologies make a performance in students and new challenges for the goals of teachers. Advanced technologies such as artificial intelligence are inserted in the debates and contribute to define new procedures, along with their future application in language teaching. Conclusions: Using an environment that is familiar to the student and encourages active intervention, improves the student's social and educational interaction, the perspectives discussed in the proposed study, enriches and updates the operation of didactic interaction in languages. Contribution: These resources come to broaden the horizon, and offer alternatives to achieve meaningful learning through collaboration and inter-learning
Objetivo: El proceso educativo demanda de la construcción de un conocimiento, donde el docente a través de la interrelación docente-alumno propicie nuevos enfoques de aprendizaje, las habilidades cognitivas, proceso de interacción didáctica demanda de acciones comunicativas que estructuren y especialicen la función del aprendizaj, las TICs, juegan un importante papel. Reflexionar sobre el aporten al desarrollo de las habilidades cognitivas en la interacción didáctica de idiomas, desde las fuentes especializadas consultadas es objetivo de esta investigación. Metodología: Se empleó una metodología de revisión bibliográfica y documental de literatura científica especializada, recurriendo a un balance heurístico, por lo que se apeló en la revisión exhaustiva. Resultados y discusión: Se ha logrado un escenario sobre el aprendizaje significativo en correspondencia con los objetivos que se demandan en la actualidad, donde las tecnologías hacen de un desempeño en los alumnos y nuevos retos para las metas de los docentes. Tecnologías de avanzada como la inteligencia artificial se insertan en los debates y aportan para definir nuevos procederes, junto a su futura aplicación en la didáctica de idiomas. Conclusiones Utilizar un ambiente que sea familiar para el educando e incentive una intervención activa, mejora la interacción social y educativa del estudiante, las perspectivas que se debaten en el estudio propuesto, enriquece y actualiza a la operatividad de la interacción didáctica en idiomas. Aporte: Estos recursos vienen a ampliar el horizonte, y a ofrecer alternativas para lograr el aprendizaje significativo a través de la colaboración y el interaprendizaje