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  • JOURNAL OF POSITIVE SCHOOL PSYCHOLOGY//(VOL. 6, NUM. 9)

    Volumen: 6, Numero: 9, Páginas: 1787-1798 pp.

    LEARNING BY DOING THROUGH STEAM METHODOLOGY AND THE USE OF EDUCATIONAL SOFTWARE

    Abstract

    he need to implement practical activities that allow students to boost their learning and solve the tasks posed in the considered theoretical subjects continues to be a challenge in many institutions that think that it is necessary to have great resources and a great technological platform to achieve satisfactory results. In the present study developed at the Polytechnic School of Chimborazo, the results achieved by implementing the elements of the STEAM methodology combined with the use of educational software for the development of skills and abilities in students of the Information Technology Career are externalized. The methodology used was under the quantitative paradigm, the survey technique based on the Likert scale was applied to a total population of thirty-five (35) students within the framework of a field diagnosis, managing to determine the perception of students about the methodology in practical areas and meet the achievement of the objectives of the career study plan. The result was that there is a high degree of satisfaction in students both in the collective and in a particular way to be part of the STEAM method as a teaching scheme that allowed them to consolidate knowledge through practical activities. The conclusions are oriented to the relevance of novel and verifiable tasks in the specialty through the presentation individually or in study groups, allowing for the generation of scientific projects that show their progress in the subject of Oral and Written Communication.


    Keywords


    STEAM, ICT, software, projects, higher education.


    Resumen

    La necesidad de implementar actividades prácticas que permitan a los estudiantes potenciar su aprendizaje y resolver las tareas planteadas en las materias teóricas consideradas sigue siendo un desafío en muchas instituciones que piensan que es necesario contar con grandes recursos y una gran plataforma tecnológica para lograr satisfactoriamente resultados. En el presente estudio desarrollado en la Escuela Politécnica de Chimborazo, los resultados alcanzados implementando los elementos de la metodología STEAM combinados con el uso de herramientas educativas software para el desarrollo de destrezas y habilidades en estudiantes de la carrera de Informática se externalizan. La metodología utilizada fue bajo el paradigma cuantitativo, la técnica de la encuesta basado en la escala de Likert se aplicó a una población total de treinta y cinco (35) estudiantes dentro del marco de un diagnóstico de campo, logrando determinar la percepción de los estudiantes sobre la metodología en áreas prácticas y cumplir con el logro de los objetivos del plan de estudios de la carrera. el resultado fueque existe un alto grado de satisfacción en los estudiantes tanto en lo colectivo como de manera particular al ser parte del método STEAM como esquema de enseñanza que les permitió consolidar conocimientos a través de actividades prácticas. Las conclusiones se orientan a la relevancia de las tareas novedosas y verificables en el especialidad a través de la presentación individual o en grupos de estudio, permitiendo la generación de proyectos científicos que muestren sus avances en la materia de Comunicación Oral y Escrita.


    Palabras Clave


    STEAM, TIC, software, proyectos, educación superior





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