Regresar a Artículos Indexados
  • CHAKIÑAN//(NUM. 17)

    Volumen: 1, Numero: 17, Páginas: 122-137 pp.

    EXPERIMENTAL ACTIVITIES USING VIRTUAL SIMULATORS TO LEARN CHEMISTRY DURING COVID-19 PANDEMIC

    Abstract

    Faced with the COVID-19 pandemic, the education system moved to virtual mode, causing teachers to change methodologies, strategies, and teaching resources in order to be used for teaching-learning processes. The impediment of entering to Chemistry laboratories motivated the use of simulators and virtual laboratories as resources linked to learning. Present study determines the efficacy of these resources, the research is quantitative with a correlational level and a quasi-experimental design with post-test. The applied method was the heuristic and assumes Ausubel?s theory of significant learning. The study population comprises 188 students enrolled during the period November 2020- April 2021 in the career of Pedagogy of Experimental Sciences, Chemistry and Biology. The sampling technique was intentional non-probabilistic and corresponds to the second, third and fifth semester students of the subjects of General Chemistry, Inorganic Chemistry and Chemical Physics respectively. At the end of the investigation, it was determined that the PhET simulator and the virtual laboratories: Crocodile Chemistry605 and Yenka allowed feedback and motivation in each guided virtual experimental activity; not existing a significant difference in the academic performance of the students, who in their majority reached the learning results.


    Keywords


    Experimental activity, covid-19, chemistry, simulator, virtual laboratory


    Resumen

    Ante la pandemia por COVID-19 el sistema educativo se trasladó a la modalidadvirtual, provocando en los maestros un cambio de metodologías, estrategias y recursosa emplearse para los procesos de enseñanza aprendizaje. El impedimento de ingresoa laboratorios de Química motivó el uso de simuladores y laboratorios virtualescomo recursos vinculados al aprendizaje. El presente estudio determina la eficacia deestos recursos, la investigación es cuantitativa con un nivel correlacional y un diseñocuasiexperimental con posprueba. El método aplicado fue el heurístico y asume lateoría del aprendizaje significativo de Ausubel. La población de estudio comprende 188estudiantes matriculados durante el periodo noviembre 2020- abril 2021 en la Carrera dePedagogía de las Ciencias Experimentales Química y Biología. La técnica de muestreo fueno probabilístico intencional y corresponde a los estudiantes de segundo, tercero y quintosemestre de las asignaturas de Química General, Química Inorgánica y Física Química,respectivamente. Al finalizar la investigación se determinó que el simulador PhET y loslaboratorios virtuales: Crocodile Chemistry605 y Yenka permitieron retroalimentación ymotivación en cada actividad experimental virtual guiada; no existiendo una diferenciasignificativa en el rendimiento académico de los estudiantes quienes, en su mayoría,alcanzaron los resultados de aprendizaje.


    Palabras Clave


    Actividad experimental, covid-19, química, simulador, laboratorio virtual





    Acceder