Regresar a Artículos Indexados
  • JOURNAL OF POSITIVE SCHOOL PSYCHOLOGY//(VOL. 6, NUM. 6)

    Volumen: 6, Numero: 6, Páginas: 9993-10003 pp.

    VIRTUAL ENVIRONMENTS IN THE FRAMEWORK OF THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN THE PROCESSES OF SOCIAL BONDING IN HIGHER EDUCATION IN ECUADOR

    Abstract

    Virtual environments have generated unlimited opportunities in Higher Education, many of which have yet to be explored. We propose an investigation to rescue programs that in their time had a significant impact on Ecuadorian society. The objective of this study is to study the incorporation of the Popular Radio Schools of Ecuador, through virtual environments as a teaching and learning mechanism. The study is within the framework of the development of competencies in the processes of social linking of the National University of Chimborazo. The methodology was multi-method. The study design was documentary and interpretative. An interview to specialists and a survey to 95 teachers were applied. The results showed that there is a possibility of incorporating the Foundation's Popular Radio Schools of Ecuador programs through the UNACH's social linkage processes. The incorporation is developed through new technological trends. In conclusion, it is stated that incorporation can have a great impact on reducing illiteracy rates. The proposal can also be developed in favors of the community, considering diminishing the gaps of low or absent accessibility. All due to the digital divide in rural areas of Ecuador.


    Keywords


    Competences; Higher Education; Social Linking; Virtual Environments.


    Resumen

    Los entornos virtuales han generado oportunidades ilimitadas en la Educación Superior, muchas de ellasque aún no han sido explorados. Proponemos una investigación para rescatar programas que en su momento tuvieron unimpacto significativo en la sociedad ecuatoriana. El objetivo de este estudio es estudiar la incorporación de laEscuelas Radiofónicas Populares del Ecuador, a través de entornos virtuales como mecanismo de enseñanza y aprendizaje.El estudio se enmarca en el desarrollo de competencias en los procesos de vinculación socialde la Universidad Nacional de Chimborazo. La metodología fue multimétodo. El diseño del estudio fuedocumental e interpretativo. Se aplicó una entrevista a especialistas y una encuesta a 95 docentes.Los resultados arrojaron que existe la posibilidad de incorporar las Escuelas Populares de Radio de la Fundacióndel Ecuador a través de los procesos de vinculación social de la UNACH. La incorporación se desarrollaa través de las nuevas tendencias tecnológicas. Como conclusión, se afirma que la incorporación puede tener un gran impactoen la reducción de las tasas de analfabetismo. La propuesta también puede desarrollarse a favor de la comunidad, considerandodisminuyendo las brechas de baja o nula accesibilidad. Todo debido a la brecha digital en las zonas rurales de Ecuador.


    Palabras Clave


    Competencias; Educación más alta; Vinculación Social; Entornos Virtuales.





    Acceder