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  • REVISTA INTERUNIVERSITARIA DE FORMACION DEL PROFESORADO//(VOL. 98, NUM. 36.2)

    Volumen: 98, Numero: 36, Páginas: 51-62 pp.

    PRACTICA, FORMACION Y COMPETENCIA DOCENTE EN EL EJERCICIO DE LA MODALIDAD ACADEMICA VIRTUAL

    Abstract

    The necessary social isolation due to the Covid-19 pandemic, leaving virtual education as the only safe alternative to maintain academic activity in universities and not stop the training of future professionals. The main objective is to assess the competence for teaching in the virtual modality in professors of the Faculty of Health Sciences of the National University of Chimborazo and the Faculty of Education of the University of Granada. The methodology applied was quantitative, non-experimental, correlational, and cross-sectional. The population consisted of 114 teachers from these higher education contexts. The Online Tutor Functions and Competencies Scale was the instrument used for data collection. The most substantial results are that 58.77% of the teachers belonged to the female gender and the mean age was 42.87 years. There was a significant association between teaching category and time of experience in the university teaching profession (Rho=0.372; p=0.000). A total of 74.56% considered that the practical activities achieved the proposed objectives. 59.65% stated that they preferred the face- to-face teaching modality. Finally, the most relevant conclusion is that most of the professors involved in the research obtained a score that classified them as possessing the specific competences assessed, as well as the global competence for teaching in the virtual modality, which was significantly correlated with the teaching modality preferred by the members of the study population.


    Keywords


    virtual education; teaching skills; higher education; teacher training.


    Resumen

    El necesario aislamiento social debido a la pandemia deCovid-19, dejando a la educación virtual como la únicaalternativa segura para mantener la actividad académica enlas universidades y no detener la formación de futurosprofesionales. El objetivo principal es valorar lacompetencia para la docencia en la modalidad virtual enprofesores de la Facultad de Ciencias de la Salud de laUniversidad Nacional de Chimborazo y de la Facultad deEducación de la Universidad de Granada. La metodologíaaplicada se encaja en un enfoque cuantitativo, noexperimental, correlacional y de corte transversal. Lapoblación estuvo constituida por 114 profesores de esoscontextos de la educación superior. La Escala de Funcionesy Competencias del Tutor Online fue el instrumentoempleado para la recolección de los datos. Los resultadosmás sustanciales son que el 58,77% de los docentesperteneció al género femenino y la media de la edad fue de42,87 años. Se asociaron significativamente la categoríadocente y el tiempo de experiencia en el magisteriouniversitario (Rho=0,372; p=0,000). El 74,56% consideróque las actividades prácticas lograron los objetivospropuestos. El 59,65% declaró que prefería la modalidad deenseñanza presencial. Por último, como conclusión másrelevante se ve que la mayoría de los profesoresinvolucrados en la investigación obtuvieron un puntaje quelos catalogaba como poseedores de las competenciasespecíficas valoradas; así como con respecto a lacompetencia global para el ejercicio de la docencia en lamodalidad virtual, la que se correlacionó significativamentecon la modalidad de enseñanza preferida por losintegrantes de la población de estudio.


    Palabras Clave


    educación virtual; competencias docentes; educación superior; formación docente.





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