REVISTA LENGUA Y LITERATURA//(VOL. 8, NUM. 1)
Volumen: 8, Numero: 1, Páginas: 57-70 pp.
Literature (understood as art with a measurable value from other cross-sectional activities start- ing from it) has been taken for a long time, in certain critical positions, such as a symbolic- representative magnification written from the past, social events, natural, philosophical, and so on. In the field of higher education, there are certain essential guidelines for learning and teaching from literature that shape the peda- gogical character of the training in this area of knowledge, of course, the degree in/for the field of teaching is configured. Therefore, this text aims to bring these guidelines closer together and to reflect on the effectiveness and the way they are treated from the pedagogical field, tak- ing into account the transdisciplinary education-al scope of the literature career for the benefit of an integral student training in values, both in the Ecuadorian and Latin American case.
A la literatura (entendida como arte con un valor mesurable de otras actividades trasversales que par- ten de ella) se la ha tomado desde mucho, en ciertas posturas críticas, como una magnificación simbólica -representativa redactada del pasado, de los acontecimientos sociales, naturales, filosóficos, entre otros.En el campo educativo superior, existen ciertos lineamientos esenciales por aprender y enseñar de la literatura que configuran el carácter pedagógico dela formación en esta área del conocimiento, claro,estando configurada la carrera en/para el campo de la docencia. Por tanto, el presente texto pretende acercar esos lineamientos y reflexionar sobre la efectividad y a la forma con que se atienden desde el campo pedagógico, teniendo en cuenta el alcancedidáctico transdisciplinar que tiene la carrera de literatura en beneficio de una formación del estudiantado integral en valores, tanto en el caso ecuatoriano como latinoamericano.