ANATOMIA DIGITAL//(VOL. 4, NUM. 3.1 ERGONOMIA Y BIOMECANICA)
Volumen: 4, Numero: 3, Páginas: 77-86 pp.
Introduction. The pandemic has caused an unprecedented crisis. Everyone is struggling to respond to the health and economic crisis. New businesses and ventures have emerged, door-to-door food delivery has been an alternative. Objective. A study of postural static load was carried out with the Rapid Entire Body Assessment (REBA) method in the execution of tasks of motorized door-to- door food transport workers in conditions of biological risk generated by COVID- 19 in Latacunga. Methodology. The study begins with a comparison of the level of ergonomic risk due to postural load with the application of the REBA method in three types of motorcycle chosen for their durability, performance, rack capacity, safety and cost. Then the variables that are part of the REBA method were analyzed considering the position of the: trunk, neck, legs, arm, forearm, wrist and their respective penalties for the execution of the activity, repetitiveness and postural changes due to the anthropometric location in the types of motorcycle studied. Results. The results determine that the position of the neck and trunk are the significant variables in the final result of the level of risk due to static postural load. Being the Dukare 125cc pasola type motorcycle that determines a 40% lower final score of the REBA method in relation to the 2 Yamaha and b 125 and 3 Suzuki Huracán 125 cc motorcycles due to low values of the leg score by 50% for having instability and a better position of the trunk in the execution of the task by adopting an angle of 0 ° to 20 °. Conclusion. The best option to reduce the postural static load in door-to-door food transport is motorcycle 1 (type Pasola Dukare 125cc) for low values of the leg score by 50% since motorcycles
Introducción. La pandemia ha causadouna crisis sin precedentes. Todo el mundoestá luchando para responder la crisissanitaria y económica. Nuevos negocios yemprendimientos han surgido, la entregade alimentos puerta a puerta ha sido unaalternativa. Objetivo. Se realizó unestudio de carga estática postural con elmétodo Rapid Entire Body Assessment(REBA) en la ejecución de tareas de lostrabajadores motorizados de transporte dealimentos puerta a puerta en condicionesde riesgo biológico generado por COVID-19 en Latacunga. Metodología. El estudioinicia con una comparación del nivel deriesgo ergonómico por carga postural conla aplicación del método REBA en trestipos de motocicleta escogidas por sudurabilidad, rendimiento, capacidad deparrilla, seguridad y costo. Luego seanalizaron las variables que son parte delmétodo REBA considerando la posicióndel: tronco, cuello, piernas, brazo,antebrazo, muñeca y sus respectivaspenalizaciones por la ejecución de laactividad, repetitividad y cambiosposturales por la ubicación antropométricaen los tipos de motocicleta estudiados.Resultados. Los resultados determinanque la posición del cuello y tronco son lasvariables significativas en el resultadofinal del nivel de riesgo por carga estáticapostural. Siendo la motocicleta tipo pasolaDukare 125cc que determina un 40%menos de puntuación final del métodoREBA en relación a las motocicletas 2Yamaha yb 125 y 3 Suzuki Huracán 125cc por valores bajos de la puntuación depiernas en un 50% por tener inestabilidady una mejor posición del tronco en laejecución de la tarea al adoptar un ángulode 0° a 20°. Conclusión. La mejor opciónpara disminuir la carga estática postural enel transporte de alimentos puerta a puertaes la motocicleta 1 (tipo Pasola Dukare125cc) por valores bajos de la puntuaciónde piernas en un 50% ya que lasmotocicletas