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  • MKTDESCUBRE//(VOL.1, NUM. 19)

    Volumen: 1, Numero: 19, Páginas: 15-25 pp.

    INDICE DE CONFIANZA DEL CONSUMIDOR EN LA CIUDAD DE RIOBAMBA

    Abstract

    The Consumer Confidence Index (CCI) shows the level of optimism that households have regarding current perceptions and consumption expectations, the household?s economic situation and the country?s economic scenario; becoming a key indicator of the general state of the economy. For the calculation of the ICC, the methodology established by the Central Bank of Ecuador (BCE) was used, 382 surveys were applied in the urban area of the city of Riobamba, with qualitative questions. The importance assigned to each of the answers is categorized into three levels: worst, equal or better, with weights of 0, 50 and 100 points, respectively. In this way, the total value of the ICC ranges between 0 and 100 points, where values below 50 and close to 0 represent a pessimistic scenario, while a value above 50 or close to 100 represents a positive scenario. An ICC of 46.51 points was obtained, which shows that there is still no consumer confidence when purchasing goods or services, this is mainly due to the fact that the country?s economy has been hit hard, the main cause is the coronavirus pandemic. SARS-COVID 19 virus.


    Keywords


    confidence, consumer, economy, expectations, perception


    Resumen

    El Índice de Confianza del Consumidor (ICC) muestra el nivel de optimismo que tienen los hogares respectode las percepciones actuales y expectativas de consumo, situación económica del hogar y escenarioeconómico del país; convirtiéndose en un indicador clave del estado general de la economía. Para elcálculo del ICC se utilizó la metodología establecida por el Banco Central del Ecuador (BCE), se aplicaron382 encuestas en la zona urbana de la ciudad de Riobamba, con preguntas de carácter cualitativo. Laimportancia asignada a cada una de las respuestas se la categoriza en tres niveles: peor, igual o mejor, conponderaciones de 0, 50 y 100 puntos respectivamente. De este modo, el valor total del ICC oscila entre 0 y100 puntos donde valores inferiores a 50 y cercanos a 0 representan un escenario pesimista, mientras queun valor superior a 50 o cercano a 100 representa un escenario positivo. Se obtuvo un ICC de 46,51 puntoslo que demuestra que aún no existe una confianza de los consumidores al momento de adquirir bienes oservicios esto se debe principalmente a que la economía del país ha sido golpeada fuertemente, la causaprincipal es la pandemia del virus SARS-COVID 19.


    Palabras Clave


    confianza, consumidor, economía, expectativas, percepción





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