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  • JOURNAL OF POSITIVE SCHOOL PSYCHOLOGY//(VOL. 6, NUM. 5)

    Volumen: 6, Numero: 5, Páginas: 1078-1094 pp.

    FREE LEGAL CLINICS AS A COOPERATION MECHANISM FOR THE RESOLUTION OF INTERNAL CONFLICTS IN RURAL PARISHES OF ECUADOR

    Abstract

    In compliance with the provisions of Convention 169 of the International Labor Organization (1989) on indigenous and tribal peoples, the Ecuadorian State, with the Political Constitution of 1998, recognizes and guarantees the application of another form of justice to resolve conflicts generated within the native communities, peoples and nationalities. With the 2008 Constitution of the Republic, it is admitted that in Ecuador there is pluralism and cultural, political and organizational diversity, which gives rise to legal pluralism, i.e., the existence of various legal and customary systems to administer justice is recognized, this constitutional and legal recognition has generated controversies and conflicts between ordinary and unworthy justice. The conflicts that currently exist between state and aboriginal justice is the reason for this study, which aims to present the theoretical and legal foundations for accepting the theory that free legal clinics are not only legal mechanisms of cooperation between indigenous and ordinary justice, but are also legal tools to ensure legal certainty and free access to justice for the inhabitants of rural parishes in Ecuador.


    Keywords


    rural parishes, legal clinics, cooperation mechanism, internal conflicts.


    Resumen

    En cumplimiento de lo dispuesto en el Convenio 169 de la Organización Internacional del Trabajo (1989)sobre pueblos indígenas y tribales, el Estado ecuatoriano, con la Constitución Política de 1998,reconoce y garantiza la aplicación de otra forma de justicia para resolver los conflictos generadosdentro de las comunidades, pueblos y nacionalidades originarias. Con la Constitución de la República de 2008,se admite que en el Ecuador existe pluralismo y diversidad cultural, política y organizacional,lo que da lugar al pluralismo jurídico, es decir, la existencia de diversos sistemas jurídicos y consuetudinarios parase reconoce administrar justicia, este reconocimiento constitucional y legal ha generado controversiasy conflictos entre la justicia ordinaria y la indigna. Los conflictos que existen actualmente entre estadosy la justicia aborigen es el motivo de este estudio, que tiene como objetivo presentar los fundamentos teóricos y jurídicosfundamentos para aceptar la teoría de que las clínicas jurídicas gratuitas no son sólo mecanismos jurídicos decooperación entre justicia indígena y ordinaria, sino que también son herramientas jurídicas para garantizar la seguridad jurídicay el libre acceso a la justicia de los habitantes de las parroquias rurales del Ecuador.


    Palabras Clave


    parroquias rurales, consultorios jurídicos, mecanismo de cooperación, conflictos internos.





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