Regresar a Artículos Indexados
  • JURIDICAS CUC//(VOL. 18, NUM. 1)

    Volumen: 18, Numero: 1, Páginas: 335-358 pp.

    POLITOLOGIA Y NETNOGRAFIA: UNA ALTERNATIVA PARA LA INVESTIGACION ONLINE EN LA EDUCACION SUPERIOR

    Abstract

    The introduction of technologies that bring the classroom into the home and the implementation of new educational models are complex and do not depend on the choice of a program, but on a large number of factors that bring about change. The ease of access to all kinds of informa- tion through the web has generated those students, teach- ers and researcher in higher education (political science area) are attracted by new technologies. This leads to the need to introduce methodological options to account for emerging, complex and multiple phenomena in Ecuador- ian higher education institutions. Thus, the objective of the study was to describe netnography as an alternative to enhance the development of online research related to political science in higher education in Ecuador. Thus, the objective of the study was to describe netnography as an alternative to enhance the development of online research related to political science in higher education in Ecuador. A descriptive research with documentary bibliography design was chosen. The instrument applied was the content analysis matrix. A theoretical sample of 25 scientific articles was used. The results show the potential of the netnographic method due to its meth- odological qualities of flexibility, adaptability, descrip- tive power and, especially, its multi-method nature. It is concluded that a wide range of opportunities opens up for online research in higher education in the area of political science, since it is presented as an effective method to promote the understanding of the cultural signals of covert and unrepresentative social spheres, but which find in virtuality a fertile space to provide natural information for their development and manifestation.


    Keywords


    Higher education; netnography; online research; political science


    Resumen

    La introducción de las tecnologías que llevan el aulaa los hogares y la implementación de nuevos modeloseducativos implica cierta dificultad y no está supedita ala selección de un programa, sino a la multiplicidad deelementos generadores de transformaciones. La facilidadpara acceder a todo tipo de información a través de laweb ha generado que estudiantes, docentes e investiga-dores en la educación superior (área de ciencias políticas)sean atraídos por las nuevas tecnologías. Esto conlleva aplantear la necesidad de introducir opciones metodológi-cas para dar cuenta de fenómenos emergentes, complejosy múltiples en las casas de estudio de educación superiorecuatorianas. Así, el objetivo del estudio fue describir lanetnografía como alternativa para potenciar el desarro-llo de investigaciones online relacionadas con las cienciaspolíticas en la educación superior de Ecuador. Se optó poruna investigación descriptiva con diseño biblográfico detipo documental. El instrumento aplicado fue la matrizde análisis de contenido. Se utilizó una muestra teóricade 25 artículos científicos. Los resultados evidencian lapotencialidad del método netnográfico por sus cualidadesmetodológicas de flexibilidad, adaptabilidad, poder des-criptivo y, especialmente, su naturaleza multimetódica.Se concluye que se abre una amplia gama de oportuni-dades de relevancia para las investigaciones online enla educación superior en el área de las ciencias políticas,pues se presenta como un método eficaz para promover lacomprensión de las señales culturales de esferas socialesencubiertas y poco representativas, pero que encuentranen la virtualidad un espacio fértil para proporcionarinformación natural para su desarrollo y manifestación.


    Palabras Clave


    Ciencias políticas; educación superior; investigación online; netnografía





    Acceder