REVISTA PERSPECTIVAS//(ESPOCH, VOL. 4, NUM. 1)
Volumen: 4, Numero: 1, Páginas: 21-26 pp.
K Nearest Neighbor (KNN) is one of the algo- rithms that enables diagnosis in real time, and supports decisions making. For this research, the database of the business area of the Cooperativa de Ahorro y Crédito Riobamba Ltda. was considered, a databank that stores a large amount of information from customers. This data was used to select relevant information maintaining and respecting the clients? confidentiality. The main objective of the project is to predict potential customers by apply- ing the KNN algorithm. The results demonstrate that k nearest- neighbor is suitable for predicting potential clients were predicted according to their demographic and economic background and internal factors of Cooperativa Riobamba Ltda., resulting this, a useful resource for the institution in making decisions regarding future credit offers. It is highlighted the importance of taking advantage of the information that is managed in each institution and even more if it is within the financial sector because both, clients and the institution benefit. The former since they would have more credit options and the financial institutions because they might increase their portfolio of clients and improve their service.
K vecino más cercano (KNN) es uno de losalgoritmos que permite el diagnóstico en tiempo real y apoya latoma de decisiones. Para esta investigación, se consideró la base dedatos del área de negocio de la Cooperativa de Ahorro y CréditoRiobamba Ltda., un banco de datos que almacena una grancantidad de información de los clientes. Estos datos se utilizaronpara seleccionar información relevante manteniendo y respetandola confidencialidad de los clientes. El objetivo principal delproyecto es predecir clientes potenciales aplicando el algoritmoKNN. Los resultados demuestran que el algoritmo KNN esadecuado para predecir clientes potenciales de acuerdo a susantecedentes demográficos, económicos y factores internos de laCooperativa Riobamba Ltda., Resultando esto, un recurso útilpara la institución en la toma de decisiones sobre futuras ofertasde crédito. Se destaca la importancia de aprovechar lainformación que se maneja en cada institución y más si es dentrodel sector financiero porque tanto los clientes como la instituciónse benefician. Lo primero porque tendrían más opciones decrédito y las instituciones financieras porque podrían incrementarsu cartera de clientes y mejorar su servicio.