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  • MEDICINA//(VOL. 54, NUM. 4)

    Volumen: 54, Numero: 4, Páginas: [11] p.

    EJERCICIOS FISICOS EN LOS NIVELES DE SINDROME DE BURNOUT Y LA VARIABILIDAD DE LA FRECUENCIA CARDIACA DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS: UN ESTUDIO DE INTERVENCION

    Abstract

    Intervention programs to prevent or treat Burnout Syndrome are essential to improve the health of patients. students. But most of the research done is psychological and cognitive interventions. Objective: To determine the effects of physical exercises on the levels of Burnout Syndrome and the Variability of Heart rate in university students. Methods: Experimental study with pre-test and post-test, with 2 intervention groups and a control group. The sample it was probabilistic and stratified with proportional participation. Instruments used: Maslach Burnout Inventory Students Survey (MBI-SS) and Heart Rate Variability (HRV): calculation of the mean RR, SDNN and RMSSD. For physical exercise, aerobic and strength exercises were applied during 3 weekly sessions of one hour, on alternate days, for 16 weeks. Results: The aerobics group with MBI-SS Exhaustion was higher, reducing its levels by 26.4% (d=0.532), in Cynicism (-21.06, d=0.252) and in Efficacy (-13.11, 0.397). Strength group in Cynicism (-27.38, d=0.315), in Efficacy (-21.69, d=0.704), Exhaustion (-19.55, d=0.299). The control group Exhaustion increased by 10.26% (d=0.128). In the HVR, with the aerobic group, the SDNN had the highest percentage change, with an increase of 24.82%, over the mean RR and RMSSD (14.40% and 16.45%). In the strength group and in the control group (21.77%, 14.24%, 12.60%; and 12.59%, 4.97% and 4.99% respectively). There was a change in mean RR in the aerobic and strength groups (d = 1.281 and 1.328). Conclusions: Effect of reducing burnout syndrome and the opposite effect of increasing HRV values.


    Keywords


    Physical exercises, Burnout syndrome, Heart rate, Mental health.


    Resumen

    Los programas de intervención para prevenir o tratar el Síndrome de Burnout son esenciales para mejorar la salud de losestudiantes. Pero la mayoría de las investigaciones realizadas son intervenciones psicológicas y cognitivas.Objetivo: Determinar los efectos de los ejercicios físicos en los niveles de Síndrome de Burnout y la Variabilidad de laFrecuencia Cardíaca en estudiantes universitarios.Métodos: Estudio experimental con pre-test y post-test, con 2 grupos de intervención y un grupo de control. La muestrafue probabilística y estratificada con participación proporcional. Instrumentos utilizados: Maslach Burnout InventoryStudents Survey (MBI-SS) y Variabilidad de la Frecuencia Cardíaca (HRV): cálculo de la media RR, SDNN y RMSSD. Parael ejercicio físico, se aplicaron ejercicios aeróbicos y de fuerza durante 3 sesiones semanales de una hora, en días alternos,durante 16 semanas.Resultados: El grupo de aeróbicos con Agotamiento MBI-SS fue mayor, reduciendo sus niveles en un 26,4% (d=0,532),en Cinismo (-21,06, d=0,252) y en Eficacia (-13,11, 0,397). Grupo de fuerza en Cinismo (-27,38, d=0,315), en Eficacia(-21,69, d=0,704), Agotamiento (-19,55, d=0,299). El grupo de control Agotamiento aumentó en un 10,26% (d=0,128).En la HVR, con el grupo aeróbico el SDNN tuvo el mayor cambio porcentual, con un aumento del 24,82 %, sobre la mediaRR y RMSSD (14,40 % y 16,45 %). En el grupo de fuerza y en el grupo de control (21,77%, 14,24%, 12,60%; y 12,59%,4,97% y 4,99% respectivamente). Hubo un cambio en el RR medio en los grupos aeróbico y de fuerza (d = 1,281 y 1,328).Conclusiones: Efecto de reducción del síndrome de burnout y efecto contrario de incremento de valores del HRV.


    Palabras Clave


    Ejercicios físicos, Síndrome de burnout, Frecuencia cardíaca, Salud mental.





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