PURIQ//(VOL. 4, 2022)
Volumen: 4, Numero: 1, Páginas: [9] p.
The sense of belonging implies the creation of bonds of commitment of the individual with his social group or organization to which he belongs. The purpose of the research process was to establish the status of the dimensions inherent to the sense of belonging in students of the Graphic Design career at the National University of Chimborazo during the academic period November 2020 - April 2021; through an observational, descriptive, and cross-sectional cost study, whose study population was made up of 66 students from this educational context, who decided to participate voluntarily. The determining factors questionnaire was applied to assess the sense of belonging in university students. 98.48% of the participants were under 30 years of age and 66.66% belonged to the male gender. The values of the means in the measured factors ranged between 2.27 and 3.25, predominant category quite. The social dimension was the worst rated by those involved. Factors related to professional training, pride in their institution and the way in which it prepared its virtual teaching scenarios were the best perceived by the participants.
El sentido de pertenencia implica la creación de lazos de compromiso del individuocon su grupo social u organización a la que pertenece. El propósito del procesoinvestigativo fue establecer el estado de las dimensiones inherentes al sentido depertenencia en educandos de la carrera de Diseño gráfico en la Universidad Nacional deChimborazo durante el período académico desde noviembre 2020 hasta abril 2021;mediante un estudio no experimental, descriptivo y de corte transversal, con enfoquecuantitativo, cuya población de estudio estuvo integrada por 66 estudiantes de esecontexto formativo, los que decidieron participar voluntariamente. Se aplicó elcuestionario de factores determinantes para valorar el sentido de pertinencia enestudiantes universitarios. El 98,48% de los participantes era menor de 30 años y el66,66% perteneció al género masculino. Los valores de las medias en los factores medidososcilaron entre 2,27 y 3,25; predominando la categoría bastante. La dimensión social fuela que recibió el menor puntaje por los involucrados. Los estudiantes involucrados dieronlos mayores valores de calificación a los factores relativos a la formación profesional, elorgullo por su institución y el entorno virtual universitario.