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  • JOURNAL ON MATHEMATICS EDUCATION//(VOL. 12, NUM. 3)

    Volumen: 12, Numero: 3, Páginas: 547-562 pp.

    MATHEMATICS ANXIETY AND ITS EFFECTS ON ENGINEERING STUDENTS? PERFORMANCE DURING THE COVID 19 PANDEMIC

    Abstract

    The research objective was to describe the levels of anxiety and their effects on performance manifested by the mathematics students of the engineering faculty of the National University of Chimborazo UNACH during the 2020-1 academic semester. The study is in the quantitative paradigm with a descriptive exploratory design. The total sample consisted of 120 students studying mathematics, which are at different levels and careers of the engineering faculty. The sample selection was of an intentional non-probabilistic type and had as inclusion criteria not having been diagnosed with an anxiety disorder. The Brief Anxiety Situations and Responses Inventory was applied (ASRI-B). The ASRI-B was sent to students by email to facilitate data collection. The two-factor ANOVA (mathematics and comprehension) uses to analyze the research results. It's allowed to find statistically significant differences in the grasp of the contents presented by the teachers in a virtual way for the cognitive and physiological response system and the general level of anxiety, as well as in situational areas of evaluation anxiety and anxiety in everyday situations, during the academic closure in the quarantine season due to the COVID-19 pandemic.


    Keywords


    University Education, Mathematics Anxiety, Quantitative Research, Ecuador


    Resumen

    El objetivo de la investigación fue describir los niveles de ansiedad y sus efectos en el rendimiento que manifiestan losestudiantes de matemáticas de la facultad de ingeniería de la Universidad Nacional de Chimborazo UNACH durante el2020-1 semestre académico. El estudio se encuentra en el paradigma cuantitativo con un diseño exploratorio descriptivo. losmuestra total estuvo conformada por 120 estudiantes de la carrera de matemáticas, los cuales se encuentran en diferentes niveles y carreras de laFacultad de Ingeniería. La selección de la muestra fue de tipo no probabilística intencional y tuvo como inclusióncriterio de no haber sido diagnosticado de un trastorno de ansiedad. Las Situaciones Breves de Ansiedad y las RespuestasSe aplicó inventario (ASRI-B). El ASRI-B fue enviado a los estudiantes por correo electrónico para facilitar la recolección de datos. losANOVA de dos factores (matemáticas y comprensión) se utiliza para analizar los resultados de la investigación. Está permitido encontrardiferencias estadísticamente significativas en la comprensión de los contenidos presentados por los docentes de manera virtual para lossistema de respuesta cognitiva y fisiológica y el nivel general de ansiedad, así como en áreas situacionales deevaluación ansiedad y ansiedad en situaciones cotidianas, durante el cierre académico en la temporada de cuarentena pora la pandemia de COVID-19.


    Palabras Clave


    Educación Universitaria, Ansiedad Matemática, Investigación Cuantitativa, Ecuador





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