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  • JOURNAL OF SPORT AND HEALTH RESEARCH//(VOL. 14, NUM. 1)

    Volumen: 14, Numero: 1, Páginas: 123-134 pp.

    ANALISIS DE LA INFLUENCIA DE UN PROGRAMA ESTRUCTURADO DE EDUCACION FISICA SOBRE LA COORDINACION MOTRIZ Y AUTOESTIMA EN NIÑOS DE 6 Y 7 AÑOS

    Abstract

    The Ecuadorian Physical Education curriculum is open and flexible, which has allowed the contextualization of its contents in the motor, social, affective and cognitive aspects, linking the application of its curricular approaches. The present work aims to analyze the incidence of a well-structured Physical Education program on the development of motor coordination and self-esteem in a sample of children aged 6 and 7 years. A descriptive-correlational exploratory methodological approach was applied. The sample consisted of 55 students. The information was collected through the Motor Coordination Test [BTCM] and the School Self-esteem Test [TAE]. Comparing the results of the pretest [P] and the posttest [E], an increase in the scores of the means is observed for each dimension of the variables. While in the standard deviation a decrease in the scores is detected in the variables with less dispersion of the data with respect to the mean of the scores. On the other hand, in the inferential analysis there is a correlation coefficient Sp = 0.99 between the dimensions of motor coordination and self-esteem. The positive impact that well structured Physical Education sessions have on the degree of motor coordination and self-esteem in children is confirmed.


    Keywords


    No se detalla


    Resumen

    El currículo de Educación Física ecuatoriano es abierto y flexible lo que ha permitido la contextualización de sus contenidos en lo motriz, social, afectivo y cognitivo vinculando la aplicación de sus enfoques curriculares. El presente trabajo tiene como objetivo analizar la incidencia de un programa de Educación Física bien estructurado sobre el desarrollo de la coordinación motriz y autoestima de una muestra de niños con edades de 6 y 7 años. Se aplicó un enfoque metodológico exploratorio de carácter descriptivo-correlacional. La muestra estuvo compuesta por 55 estudiantes. La información se recopiló a través del Test de Coordinación Motriz [BTCM] y el Test de Autoestima Escolar [TAE]. Comparando los resultados del pretest [P] y del postest [E], se observa un aumento en las puntaciones de las medias para cada dimensión de las variables. Mientras que en la desviación estándar se detecta una disminución de las puntaciones en las variables con menor dispersión de los datos con respecto a la media de las puntuaciones. Por otra parte, en el análisis inferencial existe un coeficiente de correlación Sp= 0,99 entre las dimensiones de la coordinación motriz y la autoestima. Se confirma la incidencia positiva que tienen las sesiones de Educación Física bien estructuradas sobre el grado de coordinación motriz y la autoestima en los niños.


    Palabras Clave


    No se detalla





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