REVISTA DE EDUCACION A DISTANCIA//(VOL. 21, NUM. 67)
Volumen: 21, Numero: 67, Páginas: [19] p.
The success of the educational process mediated by technology depends, to a large extent, on the adoption and use of digital technology (TD) by teachers. With this perspective in mind, this article presents a multivariate diagnosis of the level of adoption and use of TD, focusing on the variables of gender and age. The study was carried out with a sample of 280 university teachers who responded to a questionnaire called TAUT made up of 46 Likert scale type items distributed in five dimensions: Ownership and use, Interest, Importance, Perception and attitude towards TD. The methodology applied in the study is quantitative based on the non-experimental, descriptive, correlational method, the data were analyzed from the comparison of means, using non-parametric tests. The results reveal a positive self-assessment in the adoption and use of TD by the teaching staff. Regarding the variables analyzed, there were no significant differences according to gender or age. Neither do these variables influence the level of adoption and use of TD in the teaching-learning process (E-A).
El éxito del proceso educativo mediado por la tecnología;depende,en gran medida,de la adopción y el uso de la tecnología digital (TD)por parte del profesorado. Teniendo en cuenta estaperspectiva en este artículo se presenta un diagnóstico multivariado sobre el nivel de adopción y usode las TD,centrándose en las variablesde género y edad.El estudiose llevóa cabo con una muestra de 280 docentes universitariosque respondieron el cuestionariodenominado TAUTconformado por 46 ítemstipo escala de Likert distribuidos en cincodimensiones:Propiedad y uso, Interés, Importancia, Percepción y actitud hacia las TD. La metodología aplicada en el estudio escuantitativabasada en elmétodo no experimental, descriptivo, correlacional, los datos fueron analizados a partir de lacomparación de medias, utilizando pruebas no paramétricas.Los resultadosrevelan una autoevaluación positiva en la adopción y uso de las TD por parte del profesorado. Respecto a las variables analizadas, noexisten diferencias significativasenfunción delgénero ni de laedad. Tampoco estas variablesinfluyen a nivel de adopción y usodelas TD enel proceso enseñanza aprendizaje (E-A).