SERIE CIENTIFICA DE LA UNIVERSIDAD DE LAS CIENCIAS INFORMATICAS//(VOL. 14, NUM. 11)
Volumen: 14, Numero: 11, Páginas: 121-134 pp.
Visual culture is an essential aspect in human behavior, since it favors the decision-making process. Currently it is impacted by the accelerated development of society, as a result of globalization and the use of technologies, which have changed cultural paradigms, with the deepening of the concept of visual technology. The integrated use of these elements in higher education would mean a superior development of the human being, which would favor the training of quality professionals at the service of society. The objective of the research is to analyze the context and the main automated learning tools that have been used in the development of a contemporary visual culture in students of humanities careers in higher education. The scope is exploratory, with a non-experimental design and a qualitative approach. It was developed in the first semester of 2021 in Ecuador. In the analysis of the theme, a procedure consisting of six steps was carried out. The main scientific methods used were direct observation, analysis-synthesis and documentary analysis. In addition, the Prisma methodology was used to favor the documentary review and the obtaining of results. The results obtained allow us to affirm that the use of automated learning tools constitutes an adequate framework to develop a contemporary visual culture in individuals, with virtual classrooms and blogs being some of the most important, which stimulate learning, innovation , discussion, creativity and dialogue.
La cultura visual es un aspecto esencial en el comportamiento humano, ya que favorece el proceso de toma de decisiones. En la actualidad se ve impactado por el desarrollo acelerado de la sociedad, como resultado de la globalización y del empleo de las tecnologías, que han cambiado los paradigmas culturales, con la profundización del concepto de la tecnología visual. El empleo integrado de estos elementos en la educación superior supondría un desarrollo superior del ser humano, que favorecería la formación de profesionales con calidad al servicio de la sociedad. El objetivo de la investigación es analizar el contexto y las principales herramientas automatizadas de aprendizaje que han sido empleadas en el desarrollo de una cultura visualcontemporánea en estudiantes de carreras de humanidades en la educación superior. El alcance es exploratorio, con diseño no experimental y enfoque cualitativo. Se desarrolló en el primer semestre del 2021 en Ecuador. En el análisis de la temática se llevó a cabo un procedimiento compuesto por seis pasos. Los principales métodos científicos utilizados fueron la observación directa, el análisis-síntesis y el análisis documental. Además, fue utilizada la metodología Prisma para favorecer la revisión documental y la obtención de resultados. Los resultados obtenidos permiten afirmar que el empleo de herramientas automatizadas de aprendizaje constituye un marco de trabajo adecuado para desarrollar una cultura visual contemporánea en los individuos, siendo las aulas virtuales y los blogs algunas de las más importantes, las cuales estimulan el aprendizaje, la innovación, la discusión, la creatividad y el diálogo.