ALFA PUBLICACIONES//(VOL. 3, NUM. 3.1)
Volumen: 3, Numero: 3, Páginas: 115-125 pp.
Introduction: Cultural tourism currently represents an opportunity for the development of localities that today do not have a consolidated tourist offer but that, nevertheless, have all the potential to offer their visitors quality tourist and cultural experiences. Objective: Contribute to territorial tourism planning based on the potential of food heritage through the generation of a tourism perspective in community leaders who have not yet made use of their cultural assets, as well as key guidelines to begin a process that involves the municipality, the private sector and the community in general. Methodology: The research had a cross-sectional quantitative exploratory character whose main actors were the inhabitants of the rural area and representatives of the municipality. Results: The multiple correspondence analysis with a reliability of 93.1% in its first profile showed that the indigenous dishes of the inhabitants are beans, corn, cheese, mellocos and potatoes with guinea pig and corn chicha, however these They have not been promoted as dishes offered to tourists and as one of the constant alternatives in the food places, on the other hand it was known that the municipality does not generate an integral marketing that allows the inhabitants to possess their businesses as a primary economic line, either due to lack of support for the gastronomic area or the lack of leaders who only focus on tourism progress. Conclusions: The food heritage and cultural tourism serve as strategic axes to boost the tourist offer of the Guamote canton, on the one hand, created a workspace and on the other, offering visitors not only enjoy its natural landscapes and cultural activities but also delicious food. that is prepared in the town.
Introducción: El turismo cultural en los últimos años representa una oportunidad para el desarrollo de localidades que hoy no cuentan con una oferta turística consolidada pero que, sin embargo, cuentan con todo el potencial para ofrecer a sus visitantes experiencias turístico-culturales significativas y de calidad. Objetivo: Contribuir a la planificación turística territorial con base al potencial del patrimonio alimentario a través de la generación de una perspectiva turística en los líderes comunitarios que aún no han hecho uso de sus activos culturales, así como orientaciones claves para comenzar un proceso que involucre al municipio, al sector privado y a la comunidad en general. Metodología: El estudio fue de tipo exploratorio cuantitativo de corte transversal cuyos actores principales fueron los habitantes de la zona rural y representantes de la municipalidad. Resultados: El análisis de correspondencias múltiples con una confiabilidad del 93,1% en su primer perfil evidenció que los platos autóctonos de los habitantes son las habas, choclo, queso, mellocos y las papas con cuy y la chicha de maíz, sin embargo estos no han sido potenciados como platillos ofertados a turistas y como una de las alternativas constantes en los sitios de comida, por otra parte se conoció que la municipalidad no genera un marketing integral que permita a los habitantes posesionar sus negocios como una línea económica primaria bien sea por falta de apoyo al área gastronómica o por la falta de dirigentes que solo se enfoquen en el progreso turístico. Conclusiones: El patrimonio alimentario y turismo cultural fungen como ejes estratégicos para dinamizar la oferta turística del cantón Guamote por un lado crenado espacion de trabajo y por otro ofertando a los visitantes no solo disfrutar de sus paisajes naturales y actividades culturales sino también de la deliciosa comida que se prepara en el cantón.