PODIUM: REVISTA DE CIENCIA Y TECNOLOGIA EN LA CULTURA FISICA//(VOL. 16, NUM. 3)
Volumen: 16, Numero: 3, Páginas: 935-946 pp.
The Physical Education classes developed in this pandemic have caused teachers to look for new teaching alternatives that can be contextualized with virtual resources. The objective of this research is to apply the Active Microcurricular Learning Model of Physical Education in children from 5 to 6 years old, belonging to the first year of General Basic Preparatory Education of a private school in the city of Quito. This proposal was designed to check if it significantly influences the development of gross motor skills. A study with a quasi-experimental design with pre- and post-test measurements without a control group, cross-sectional, descriptive, analytical and comparative, was carried out in a population made up of 22 children as an experimental group, distributed in 11 boys and 11 girls. It was applied in the first half of the 2020-2021 school year, through virtual classes by Zoom; the pre-test was carried out in the first week of September and the post-test in the third week of January, with the Mc battery. Clenaghan and Gallahue and the Ozerestky battery for children's motor skills. It was concluded that there are significant variations in the elements of gross motor skills, such as: running, climbing, crawling and jumping. Statistically, it was shown that the application of this model is effective according to the results obtained and that it is of great importance to develop gross motor skills; In addition, virtual resources can be used in Physical Education classes, empowering them for life in each of the activities of their daily lives.
Las clases de Educación Física desarrolladas en esta pandemia han generado que los docentes busquen nuevas alternativas de enseñanza que se puedan contextualizar con los recursos virtuales. El objetivo de esta investigación es aplicar el Modelo de Aprendizaje Microcurricular Activo de Educación Física en niños de 5 a 6 años, pertenecientes al primer año de Educación General Básica Preparatoria de una escuela particular de la ciudad de Quito. Esta propuesta se diseñó para comprobar si influye significativamente en el desarrollo de la motricidad gruesa. Se realizó un estudio con diseño cuasiexperimental con medidas pre y postest sin grupo control, de corte transversal, descriptivo, analítico y comparativo, en población conformada por 22 niños como grupo experimental, distribuidos en 11 niños y 11 niñas. Se aplicó en la primera mitad del año lectivo 2020-2021, por medio de clases virtuales por Zoom; el pretest se realizó en la primera semana de septiembre y el postest en la tercera semana de enero, con la batería de Mc. Clenaghan y Gallahue y la batería de Ozerestky de motricidad infantil. Se concluyó que existen variaciones significativas en los elementos de la motricidad gruesa, como son: correr, trepar, reptar y saltar. Estadísticamente, quedó demostrado que la aplicación de este modelo es eficaz según los resultados obtenidos y que es de gran importancia para desarrollar la motricidad gruesa; además, que se pueden utilizar recursos virtuales en las clases de Educación Física, potencializándolas para la vida en cada una de las actividades de su diario vivir.