PRAXIS EDUCATIVA//(VOL. 16)
Volumen: 16, Numero: 1, Páginas: 1-15 pp.
The research has highlighted the need to address the complex reality of culturally diverse societies, and importance of intertwining the multiplicity of knowledge and teaching-learning needs for this. Faced with this challenge, postgraduate courses in education constitute a highly relevant area where to value an interdisciplinary perspective, especially relating the intercultural approach and educational technologies. This study analyzes 18 postgraduate programs in Ecuador in order to make visible to what extent they respond to this approach. The qualitative research, on the one hand, selects postgraduate courses endorsed by the governing body of higher education in the country and in force. And on the other, it goes to the documentary analysis to review theoretical budgets in contrast to the designs of the selected offer. Results suggest that most of the postgraduate offer includes elements to promote a dialogue of respect, equity and social justice, in what we could consider a paradigm shift. Despite this, the results also reveal curricular gaps, which turn the intercultural and the digital into mere discursive elements instead of emerging and transversal components for education.
La investigación ha destacado la necesidad de abordar la compleja realidad de las sociedades culturalmente diversas, y la importancia que para ello tieneentrelazar multiplicidad de saberes y necesidades deenseñanza-aprendizaje. Ante este reto, los posgradosen educación constituyen un ámbito de gran relevancia donde poner en valor una perspectiva interdisciplinar, en especial relacionando el enfoque intercultural y las tecnologías educativas. El presente estudioanaliza 18 programas de posgrado en Ecuador con elfin de visibilizar en qué medida responden a este planteamiento. La investigación, de corte cualitativa, porun lado, selecciona los posgrados avalados por el órgano rector de la educación superior en el país y envigencia. Y por otro, acude al análisis documentalpara revisar presupuestos teóricos en contraste conlos diseños de la oferta seleccionada. Los resultadossugieren que en su mayoría la oferta de posgrados integra elementos para promover un diálogo de respeto,equidad y justicia social, en lo que podríamos considerar un cambio de paradigma. A pesar de ello, losresultados también visibilizan vacíos curriculares, queconvierten lo intercultural y lo digital en meros elementos discursivos en lugar de componentes emergentes y transversales para la educación.