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  • CHAKIÑAN//(NUM. 15)

    Volumen: 1, Numero: 15, Páginas: 180-195 pp.

    EXPERIENCIAS EN EL PROCESO DE INCLUSION EDUCATIVA EN LA EDUCACION SUPERIOR IBEROAMERICANA

    Abstract

    This article analyzes experiences of the educational inclusion process in Ibero-American university spaces considering the actions implemented to take care of students with disabilities in order to identify the advances made in these institutions. For this, 57 consultation sources have been analyzed. The emerging categories include the legal foundations to favor inclusion in Spain and Latin America, implications of curricular adaptations, accessibility to the physical environment and Information Technology to Communication (ICT), fundamental factors that contribute to admission, academic pursuit and graduation of university students with disabilities. It is concluded that, although there are achievements, the adequate response to the needs of students with disabilities is still not guaranteed because obstacles to their access and permanence persist. This situation demands a greater commitment from the universities to favor inclusion, in accordance with public policies and international agreements on this matter.


    Keywords


    Inclusive education, accessibility, academic accommodations, equal opportunities, higher education.


    Resumen

    El presente artículo analiza experiencias del proceso de inclusión educativa en espacios universitarios iberoamericanos, considerando las acciones implementadas para la atención a estudiantes con discapacidad, con el fin de identificar los avances obtenidos en dichas instituciones. Para ello se han analizado 57 fuentes de consulta. Las categorías emergentes abarcan la fundamentación legal para favorecer la inclusión en España y Latinoamérica, implicaciones de las adaptaciones curriculares, la accesibilidad al medio físico y a las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), factores fundamentales que contribuyen al ingreso, prosecución académica y egreso de los estudiantes universitarios con discapacidad. Se concluye que, si bien existen logros, aún no se garantiza la respuesta adecuada a las necesidades de los estudiantes con discapacidad porque persisten trabas para su acceso y permanencia. Esta situación demanda un mayor compromiso de las universidades para favorecer la inclusión, en concordancia con las políticas públicas y los convenios internacionales en esa materia.


    Palabras Clave


    Educación inclusiva, accesibilidad, adaptaciones académicas, igualdad de oportunidades, educación superior





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