INTERNATIONAL JOURNAL OF LEARNING, TEACHING AND EDUCATIONAL RESEARCH//(VOL. 20, NUM. 6)
Volumen: 20, Numero: 6, Páginas: 403-425 pp.
The aim of the research was to determine the virtual competences of Ecuadorian tourism teachers during the A-2021 cycle. A mixed research approach was used. A quantitative analysis was applied first, followed by a qualitative analysis. The sample selectionwas participatory and non-probabilistic. The sample consisted of 1003 active university teachers in Ecuador. A questionnaire comprising106 questions divided into four variables was designed. A multivariate analysis of variance (MANOVA) and the Kruskal-Wallis test were carried out. The findings indicate the applicability of virtual competences by university teachers. These competences are ofa medium level and do not comply with the comprehensive competences of student care. The technological training level of university teaching staffis low. Regarding the use and knowledge of technology, respondents indicated a high level of understanding. Attitudes towards and methodology use ininformation and communication technologies showed weaknesses in usage and accessibility. In conclusion, a matrix of virtual competences for university tourism teachers is presented. The application of this methodology
El objetivo de la investigación fue determinar las competencias virtuales de los docentes de turismo ecuatorianos durante el ciclo A-2021. Se utilizó un enfoque mixto de investigación. Primero se aplicó un análisis cuantitativo, seguido de un análisis cualitativo. La selección de la muestra fue participativa y no probabilística. La muestra estuvo conformada por 1003 docentes universitarios en activo en el Ecuador. Se diseñó un cuestionario de 106 preguntas divididas en cuatro variables. Se realizó un análisis de varianza multivariado (MANOVA) y la prueba de Kruskal-Wallis. Los hallazgos indican la aplicabilidad de las competencias virtuales por parte de los docentes universitarios. Estas competencias son de nivel medio y no se ajustan a las competencias integrales de atención al estudiante. El nivel de formación tecnológica del profesorado universitario es bajo. En cuanto al uso y conocimiento de la tecnología, los encuestados indicaron un alto nivel de comprensión. Las actitudes y el uso de la metodología en las tecnologías de la información y la comunicación mostraron debilidades en el uso y la accesibilidad. Como conclusión, se presenta una matriz de competencias virtuales para docentes universitarios de turismo. La aplicación de esta metodología