SUSTAINABILITY//(VOL. 13, ISSUE 17)
Volumen: 13, Numero: 17, Páginas: [18] p.
A sustainable approach in the construction industry requires civil engineering professionals with technical and soft skills. Those skills complement each other and facilitate the professional to work effectively in multidisciplinary groups during the development of construction projects. Universities apply collaborative learning methods such as group work (GW) in the classroom to achieve these skills. There is disagreement on the best way to select the members of the GW to achieve their best performance, but it is clear that it should favor the interaction of diverse actors to promote the development of soft skills. A random or criteria-based selection could bring groups of people very close together, leading to the academic homogeneity of GW members and impairing performance and learning. Even the most alert instructors lack information about the closeness of their students, so they rely on their intuition without having tools that allow them to confirm their assumptions or relate them to GW performance. The objective of this paper was to discover the social structures within the classrooms and to identify the groups of people close by trust, knowledge, and informal conversation to relate them to their GW performance. For this purpose, a social network analysis (SNA) was applied to Civil Engineering degree students. In addition, a correlation analysis between SNA metrics and GW grades was performed. The results show that beyond the way in which members are selected, there is a social structure that affects such selection and GW performance. This study presents information that can be used for instructors for a better GW selection that propitiates the development of soft skills in Civil Engineering students
Un enfoque sostenible en la industria de la construcción requiere profesionales de la ingeniería civilcon habilidades técnicas y blandas. Esas habilidades se complementan y facilitan el desempeño profesional.trabajar eficazmente en grupos multidisciplinarios durante el desarrollo de proyectos de construcción.Las universidades aplican métodos de aprendizaje colaborativo como el trabajo en grupo (GW) en el aula paralograr estas habilidades. Hay desacuerdo sobre la mejor manera de seleccionar a los miembros del GW para lograrsu mejor desempeño, pero es claro que debe favorecer la interacción de diversos actores para promoverel desarrollo de habilidades blandas. Una selección aleatoria o basada en criterios podría traer grupos de personas muymuy juntos, lo que conduce a la homogeneidad académica de los miembros de GW y perjudica el rendimientoY aprendiendo. Incluso los instructores más alertas carecen de información sobre la cercanía de sus alumnos,por lo que confían en su intuición sin tener herramientas que les permitan confirmar sus suposicioneso relacionarlos con el rendimiento de GW. El objetivo de este trabajo fue descubrir las estructuras socialesdentro de las aulas e identificar los grupos de personas cercanas por confianza, conocimiento e informalidadconversación para relacionarlos con su desempeño GW. Para ello, un análisis de redes sociales(SNA) se aplicó a estudiantes de la carrera de Ingeniería Civil. Además, un análisis de correlación entreSe realizaron métricas SNA y grados GW. Los resultados muestran que más allá de la forma en quese seleccionan los miembros, existe una estructura social que afecta dicha selección y el desempeño de GW. Estaestudio presenta información que puede ser utilizada por los instructores para una mejor selección de GW que propicieel desarrollo de habilidades blandas en estudiantes de ingeniería civil