Regresar a Artículos Indexados
  • TURKISH ONLINE JOURNAL OF QUALITATIVE INQUIRY//(VOL. 12, NUM. 7)

    Volumen: 12, Numero: 7, Páginas: 2163-2173 pp.

    STRESS, TELEWORK AND COVID 19 IN COLLEGE TEACHERS

    Abstract

    COVID-19 has undoubtedly suspended daily normality. Stress has been a concern since the COVID-19 outbreak. This online survey is descriptive-correlational administered through the institutional academic management system - SICOA of the National University of Chimborazo in April 2021, the test of the Mexican Institute of Social Security (IMSS) with a lickers scale was used to evaluate the stress perceived by effects of the COVID-19 pandemic, teleworking in university teachers, the SPSS V.24 was used to analyze the test questions and establish the stress levels present in the teachers. The results analyzed aspects such as: decreased appetite and sexual interest, the inability to fall asleep, gastrointestinal discomfort, headaches and body aches, drowning, fatigue, among other aspects. The stress levels found is 3.9% in absence, 32.4 % in alarm phase, 31.9% mild stress, 22.8% mild, 7.3% high and 1.7% severe. This study highlights those preventive measures should be taken to reduce stress levels in university teachers due to the effects of COVID-19 and teleworking. The research could be used as the basis for future research to assess the impact of COVID-19 stress on other types of professionals


    Keywords


    University teachers, Telework, Stress, Covid - 19.


    Resumen

    Sin duda, el COVID-19 ha suspendido la normalidad diaria. El estrés ha sido una preocupación desde el COVID-19brote. Esta encuesta en línea es de tipo descriptivo-correlacional administrada a través del personal académico institucional.sistema de gestión - SICOA de la Universidad Nacional de Chimborazo en abril de 2021, la prueba de la mexicanaInstituto de Seguridad Social (IMSS) con una escala lickers para evaluar el estrés percibido por efectos de laPandemia COVID-19, teletrabajo en docentes universitarios, se utilizó el SPSS V.24 para analizar las preguntas del exameny establecer los niveles de estrés presentes en los docentes. Los resultados analizaron aspectos como: disminución del apetitoy el interés sexual, la incapacidad para conciliar el sueño, molestias gastrointestinales, dolores de cabeza y dolores corporales, ahogamiento,fatiga, entre otros aspectos. El nivel de estrés encontrado es 3,9% en ausencia, 32,4% en fase de alarma, 31,9% leveestrés, 22,8% leve, 7,3% alto y 1,7% severo. Este estudio destaca las medidas preventivas que se deben tomarpara reducir los niveles de estrés en docentes universitarios por los efectos del COVID-19 y el teletrabajo. La investigaciónpodría usarse como base para futuras investigaciones para evaluar el impacto del estrés de COVID-19 en otros tipos deprofesionales


    Palabras Clave


    Docentes Universitarios, Teletrabajo, Estrés, Covid - 19.





    Acceder