REVISTA VENEZOLANA DE GERENCIA//(VOL. 26, NUM. 5, EDICION ESPECIAL)
Volumen: 26, Numero: 5, Páginas: 232-247 pp.
The curriculum proposal for physical education changes the educational paradigm in Ecuador, this curriculum renewal generates an open and flexible epistemic, didactic and methodological posture, allowing the construction of activities with cognitive, social and affective contributions; where the teacher is induced to a process of disapprehension to learn and innovate. The study aimed to estimate the factors of the Human Determinant in the implementation of ecuador?s National Physical Education Curriculum. The research was carried out following a descriptive quantitative approach, which addressed a sample of 612 teachers sampling product by cluster and simple randomization in nine zonal education coordinations. The results showed that educational management is the key factor with the greatest impact on the implementation of the curriculum, whose emerging factors are infrastructure, authorities, pedagogical accompaniment, resources and materials; improvements in these elements will enable education objectives in this area of knowledge to be achieved and contribute to the human training of students.
La propuesta curricular para la Educación Física cambia el paradigma educativoen Ecuador, esta renovación curricular genera una postura epistémica, didácticay metodológica abierta y flexible, permitiendo la construcción de actividades conaportes cognitivos, sociales y afectivos; donde el docente es inducido a un proceso dedesaprensión para aprender e innovar. El estudio tuvo como objetivo estimar los factoresdel determinante Humano en la implementación del Currículo Nacional de EducaciónFísica del Ecuador. La investigación se llevó a cabo siguiendo un enfoque cuantitativodescriptivo, en el mismo se abordó una muestra de 612 docentes producto de muestreopor conglomerado y aleatorio simple en nueve coordinaciones zonales de educación. Losresultados evidenciaron que la gestión educativa es el factor clave con mayor incidenciaen la implementación del currículo, cuyos factores emergentes son la infraestructura,autoridades, acompañamiento pedagógico, recursos y materiales; se concluye que lasmejoras en estos elementos permitirán alcanzar los objetivos educaciones en esta áreadel saber y contribuir a la formación humana de los estudiantes.