REVISTA PERSPECTIVAS//(ESPOCH, VOL. 3, NUM. 2)
Volumen: 3, Numero: 2, Páginas: 31-35 pp.
AspartofICTs,computersystemsplayanim-portantroleinautomatingtheprocessesofdifferentinstitutions.IntheSystemsandComputingEngineeringcareeratUNACH,theprocessofgathering,reviewingandevaluatingevidencewascarriedoutmanually,causingaseriesofinconveniencessuchas:lossofinformation,duplicateinformation,lossoftime,errorsandlackofinformation.physicalspace.Carryingouttheevaluationoftheevidencecausedthepersonresponsibletomovetothedifferentplaceswheretheinformationwasstored,causinglossoftimeandeffort.TheverificationofthedeliveryofevidencewasdoneinanExcelfile,creatingversionsofthesameevidencefordifferentprocessescausingdifficultyincentralizingtheevidence,validatingandgeneratingreportsonthefulfillmentoftheactivitiescarriedoutbytheteachers.Forthisreason,theobjectiveofthisresearchistodevelopawebsystemthathelpsteacherstorecordtheevidencegeneratedinthedifferentacademicprocesses,whichwillbeevaluatedbyacommissionofexperts.ThebeforeandafteruseofthesystemwasanalyzedthroughtheparametricT-studenttestwithasamplesmallerthan30,determiningthattherewasanincreaseof37.63%inteachercompliancewhenusingthesystem.Whenanalyzingthesystem,thenumberofrequestedevidenceincreasedto57.14%andthereviewtimedecreasedto66.66%.
ComopartedelasTICs,lossistemasinfor-máticosjueganunpapelimportanteenlaautomatizacióndelosprocesosdelasdiferentesinstituciones.EnlacarreradeIngenieríaenSistemasyComputacióndelaUNACH,elprocesoderecopilación,revisiónyevaluacióndeevidenciasserealizabamanualmente,ocasionandounaseriedeinconvenientestalescomo:pérdidadeinformación,informaciónduplicada,pérdidadetiempo,erroresyfaltadeespaciofísico.Realizarlaevaluacióndelasevidenciasocasionabaqueelresponsablesemovilicealosdiferenteslugaresdondelainformaciónestabaalmacenada,causandopérdidadetiempoyesfuerzo.LaconstatacióndeentregadeevidenciassehacíaenunarchivodeExcel,crean-doversionesdelamismaevidenciaparadiferentesprocesosocasionandodificultadparacentralizarlasevidencias,validarygenerarreportesdelcumplimientodelasactividadesrealizadasporlosdocentes.Portalmotivoelobjetivodeestainvestigaciónesdesarrollarunsistemawebqueayudealosdocentesaregistrarlasevidenciasgeneradasenlosdiferentesprocesosacadémicos,lasmismasqueseránevaluadasporunacomisióndeexpertos.SeanalizóelantesydespuésdeusarelsistemamediantelapruebaparamétricaT-studentconunamuestramenora30,determinandoquehubounincrementodel37.63%enelcumplimientodocentealutilizarelsistema.Alanalizarelsistemaelnúmerodeevidenciassolicitadasaumentóal57.14%ydisminuyóeltiempoderevisiónaun66.66%.