Regresar a Artículos Indexados
  • MAYEUTICA: REVISTA CIENTIFICA DE HUMANIDADES Y ARTES//(VOL. 9, NUM. 2)

    Volumen: 9, Numero: 2, Páginas: 33-51 pp.

    SIGNIFICADO SOCIAL Y CULTURAL DE DOS OBRAS PICTORICAS DE OSWALDO GUAYASAMIN

    Abstract

    The main goal of this study lies in revealing the social and cultural significanceof Oswaldo Guayasamín for Ecuador, he was an emblematic figure in the field ofPlastic Arts in that country. Froma methodological point of view, the currentstudy is a qualitative research with a hermeneutic approach. It is an empiricaldocumentary study centered on primary sources. The design corresponds to thedescriptive transactional non­experimental research. To achieve the objective, areference corpus of two works by the Ecuadorian artist was used? they wereanalyzed with Iuri Lotman Theory support, using the cultural semiotic method,as well as the exegetic technique that allows valuinghermeneuticallytheselected pictorial corpus. So, the objective of this discussion is to analyze fourworks of the author, with support of Iuri Lotman's theory, using the author'scultural semiotic method, as well as the exegetic technique that allows tohermeneutically assess the selected pictorial corpus. The main findings include:Guayasamín'spaintingsexpressavisionthat defendstherightsof theindigenous race, especially women and children. These paintings date back tothe twentieth century when unfair treatment and contempt, abuse, violence, andexploitation of mestizo cultures, indigenous and black, were evident at a time fullof world wars, civil wars, and exploitation. The application of the theoreticalaspectsofIuriLotmanrevealedthatGuayasamín'spaintingsareademonstrationof his time background reality and showindigenous people?sfeelings of suffering, anger, and frustration in a particular historical context..


    Keywords


    cultural semiotics, painting, cultural context, Guayasamín


    Resumen

    El presente estudio tiene como objetivo analizar el significado social y cultural dedos obras pictóricas delpintor Oswaldo Guayasamín, quien fue una figuraemblemática en el campo de las artes plásticas en Ecuador. Desde el punto devista metodológico, la presente es una investigacióncualitativa conenfoquehermenéutico, de tipo documental empírica de fuentes primarias? en cuanto aldiseño es una investigación de tipo no experimental transeccional descriptiva.Para lograrel objetivo se empleó un corpus de referencia de dos obras delartista ecuatoriano que fueron analizadas con apoyo de la teoría de Iuri Lotman,empleando el método semiótico cultural, así como la técnica exegética quepermite valorar de manera hermenéutica el corpus pictórico seleccionado. Comoresultadosresaltantes, sepuedenindicar lossiguientes: laspinturasdeGuayasamín expresan una visión que defiende los derechos de la raza indígena,especialmente de las mujeres y los niños. Estas pinturas datan del siglo XXcuando se evidenciaba un trato injusto de menosprecio, maltrato, violencia yexplotación a las culturas mestizas, indígenas y negras, en una época de guerrasciviles y las guerras mundiales. La teoríade Lotman permitió develar que laspinturas de Guayasamín son una demostración de la realidad contextual de sutiempo y evidenciansentimientos de sufrimiento, iray frustaraciónde losindígenas en un contexto histórico particual.


    Palabras Clave


    semiótica cultural, pintura, contexto cultural, Guayasamín.





    Acceder