EUROPEAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH//(VOL. 10. ISSUE 3)
Volumen: 10, Numero: 3, Páginas: 1341-1358 pp.
The changes brought about in higher education by the Coronavirus disease (COVID-19) pandemic require effective action. Teachers must be trained to work on university platforms. The study allows us to analyse the current educational problems, which are found in many countries, not only in Ecuador. The research aimed to determine the virtual andragogical competencies of Ecuadorian university education during the COVID-19 pandemic. A mixed research approach was used. A quantitative analysis was applied first, followed by a qualitative analysis. The sample selection was participatory and non-probabilistic. The sample consisted of 1003 active higher education teachers in Ecuador. A questionnaire of 106 questions divided into four variables was applied. A multiple analysis of variance (MANOVA) was performed. The analyses demonstrated the need to apply four integral competencies. First the teacher must "Know how to be", through continuous ICT training. After the teacher has been trained, he/she must "Know". This process involves mastering educational technology. After updating knowledge, they must "Know how to live together". Develop critical and constructive communication. Then "Know how to do" by applying an effective guiding methodology. Teacher training under the competency-based approach is seen as a viable alternative
Los cambios provocados en la educación superior por la pandemia de la enfermedad por Coronavirus (COVID-19) requieren una acción eficaz.Los docentes deben estar capacitados para trabajar en plataformas universitarias. El estudio permite analizar los problemas educativos actuales, quese encuentran en muchos países, no sólo en Ecuador. La investigación tuvo como objetivo determinar las competencias andragógicas virtuales deLa educación universitaria ecuatoriana durante la pandemia del COVID-19. Se utilizó un enfoque mixto de investigación. Se realizó un análisis cuantitativoaplicado primero, seguido de un análisis cualitativo. La selección de la muestra fue participativa y no probabilística. La muestra consistióde 1003 docentes de educación superior activos en el Ecuador. Se aplicó un cuestionario de 106 preguntas divididas en cuatro variables. ASe realizó un análisis de varianza múltiple (MANOVA). Los análisis demostraron la necesidad de aplicar cuatro competencias integrales.Primero el docente debe ?saber estar?, a través de la formación continua en TIC. Una vez que el maestro ha sido capacitado, debe "saber".Este proceso implica el dominio de la tecnología educativa. Luego de actualizar conocimientos, deben ?Saber vivir juntos?. Desarrollarcomunicación crítica y constructiva. Luego ?Saber hacer? aplicando una metodología orientadora eficaz. Formación de profesoresbajo el enfoque basado en competencias se ve como una alternativa viable