Regresar a Artículos Indexados
  • EDUMECENTRO//(VOL. 13, NUM. 3)

    Volumen: 13, Numero: 3, Páginas: 196-216 pp.

    ESTRATEGIAS DE APRENDIZAJE Y METAS ACADEMICAS EN ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS ECUATORIANOS DE CIENCIAS DE LA SALUD

    Abstract

    Background: the timely identification of strategies and learning goals in students is important in the success of the purposes of the teaching-learning process Objective: to describe the learning strategies and academic goals in students enrolled from first to sixth semesters, during the academic period October 2016 - February 2017, at the Faculty of Health Sciences of the National University of Chimborazo. Method: a descriptive observational study was carried out, during the academic period October 2016 - February 2017, at the Faculty of Health Sciences of the National University of Chimborazo, in which the questionnaires for the evaluation of academic goals (QEAG) were applied and autonomous work strategies (AWS), whose resulting data were analyzed and interpreted using statistical methods of the descriptive and inferential parametric levels. Results: a predominance of independence was observed between the career they were studying and the learning strategies; but there was a significant dependence (p = 0.02 <0.05) with respect to conceptualization and very significant for participation (p = 0.006 <0.01). The mean of the types of academic goals studied placed almost all of them in the category at times (means between 3.11 and 3.28); With the exception of those oriented to learning (3.59 on average) for 41.78%. Conclusions: none of the learning strategies predominated among the studied population, the category at times prevailed in each one; however, among the academic goals, those oriented to learning predominated, which were mostly located in the scale value many times


    Keywords


    : education, medical, undergraduate; educational measurement; education, professional; education


    Resumen

    Fundamento: la identificación oportuna de estrategias y metas de aprendizaje enestudiantes es importante en el éxito de los propósitos del proceso enseñanza aprendizaje.Objetivo: describir las estrategias de aprendizaje y metas académicas en estudiantesmatriculados de primero a sexto semestres, durante el período académico octubre 2016 -febrero 2017, en la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Nacional deChimborazo.Método: se realizó un estudio observacional descriptivo, durante el período académicooctubre 2016 - febrero 2017, en la Facultad de Ciencias de la Salud de la UniversidadNacional de Chimborazo, en el que se aplicaron los cuestionarios para la evaluación demetas académicas (CEMA) y de estrategias de trabajo autónomo (CETA), cuyos datosresultantes fueron analizados e interpretados utilizando métodos estadísticos de los nivelesdescriptivo e inferencial paramétrico.Resultados: se observó un predominio de la independencia entre la carrera que cursaban ylas estrategias de aprendizaje; pero existió dependencia significativa (p=0,02<0,05) conrespecto a las de conceptualización y muy significativa para las de participación(p=0,006<0,01). La media de los tipos de metas académicas estudiadas ubicó a casi todosen la categoría algunas veces (medias entre 3,11 y 3,28); a excepción de las orientadas alaprendizaje (3,59 de media) para un 41,78 %.Conclusiones: ninguna de las estrategias de aprendizaje predominó entre la poblaciónestudiada, prevaleció la categoría algunas veces en cada uno; sin embargo, entre las metasacadémicas predominaron aquellas orientadas al aprendizaje, las que se ubicaronmayoritariamente en el valor de escala muchas veces


    Palabras Clave


    educación de pregrado en Medicina; evaluación educacional; educación profesional; educación médica





    Acceder