IGOBERNANZA//(VOL. 2, NUM. 6)
Volumen: 2, Numero: 6, Páginas: 12-30 pp.
Education in the first instance was considered as a privileged right of certain castes or social classes, in ancient times before Christ, the teachers, it was usually the priests who were responsible for the spiritual formation of the disciple who repeated mechanically what that his teacher taught him. In the middle ages, XI-XV century, the situation almost nothing changed, the class considered illustrious, distinguished, high and their descendants were those who had the right to access education and in the same way the basis of teaching was the spiritual part of the educator who kept repeating in a memorable way the teachings of his teacher. Education in the modern age, sixteenth-eighteenth century, as in the Ancient and Middle Ages, education is a privilege, the so-called bourgeois are those who receive an education called quality, in this period breaks the ancient and medieval traditions , the teaching process focuses on the human being, emphasizing its cognitive side and leaving aside the dogmatic part, however, religion in education continues to have an influence. In the contemporary age, nineteenth-twentieth century, the era of social, economic, political, scientific and technological transformations, the period of the industrial revolution, the great wars and the destruction of man and nature. Education is a right of all, but the quality of education is the right of the few; similarly, a significant interference of religion in education is detected, apparently the particular institutions themselves and that in the great majority were run by the clerics, said to be the best. Finally, in the 21st century, especially in the countries of Latin America, we still think that education is only the delivery of knowledge, in some cases the central axis of the educational process is the educator and in others the educator; part of traditional education is maintained, the educational process is adjusted to the cognitive of the learner, there is no freedom for learning because everything is programmed, the evaluation is focused on the quantitative, the learner is valued numerically as if it were an object. Education in the twenty-first century and especially in countries that have been copies of failed models, requires its own model based on the strengths, weaknesses, threats and opportunities that each State has.
La educación en primera instancia fue considerada como un derecho privilegiado de ciertas castas o clases sociales, en la época antigua antes de Cristo, los maestros, por lo general eran los sacerdotes quienes se encargaban de la formación espiritual del discípulo quien repetía de manera mecánica lo que su maestro lo enseñaba. En la edad media, siglo xi-xv, la situación casi nada cambia, la clase considerada ilustre, distinguida, alta y sus descendientes eran los que tenía derecho a acceder a la educación y de igual forma la base de la enseñanza era la parte espiritual del educando quien seguía repitiendo de manera memorística lo enseñado por su maestro. La educación en la edad moderna, siglo xvi-xviii, al igual que en la Edad Antigua y Media, la educación es un privilegio, los llamados burgueses son quienes reciben una educación llamada de calidad, en este periodo se rompe las tradiciones antiguas y medievales, el proceso de enseñanza se centra en el ser humano poniendo énfasis en su parte cognitiva y deja a un lado la parte dogmática, sin embargo, la religión en la educación sigue teniendo injerencia. En la edad contemporánea, siglo xix-xx, época de la transformaciones sociales, económicas, políticas, científicas y tecnológicas, período de la revolución industrial, de las grandes guerras y de la destrucción del hombre y de la naturaleza. La educación es un derecho de todos, pero la calidad de la educación es derecho de pocos; de igual forma se detecta una injerencia significativa de la religión en la educación, aparentemente las instituciones particulares las mismas y que en la gran mayoría eran regentadas por los clérigos, decían ser las mejores. Finalmente en pleno siglo xxi, en especial en los países de América Latina, se sigue pensando que educación es solo entrega de conocimientos, en unos casos el eje central de proceso educativo es el educador y en otros el educando; se mantiene parte de la educación tradicional, el proceso educativo se ajusta a lo cognitivo del educando, no hay libertad para el aprendizaje porque todo viene programado, la evaluación se centra en lo cuantitativo, el educando es valorad numéricamente como si fuera un objeto. La educación en el siglo xxi y en especial en los países que hemos sido copia de modelos fallidos, requiere de un modelo propio en base a las fortalezas, debilidades, amenazas y oportunidades que tienen cada Estado.