POLO DEL CONOCIMIENTO//(EDICION NUM. 57, VOL. 6, NUM. 4)
Volumen: 6, Numero: 4, Páginas: 358-370 pp.
Critical Thinking implies using strategies that engage individuals in complex thinking that demand analysis, judgment, construction, and reconstruction of knowledge to make the right decisions in a given situation. This paper highlights aspects of a research study conducted in an English as a Foreign Language Classroom that used the target language to promote Critical Thinking skills in college students. The study aimed to move from the narrow perspective of teaching a language for the sole reason of developing language skills to a broader conception that envisions language as a tool to infuse Critical Thinking. Throughout the study, the didactic activities raised awareness on the importance of integrating language and thinking skills simultaneously. This paper starts with an overview of major conceptualizations of Critical Thinking that fit the purposes of language teaching, followed by a description of the role of Critical Thinking in the EFL classroom. This paper also discusses important considerations when embracing Critical Thinking approach to teaching. Lastly, best didactic practices that proved to be effective to spark Critical Thinking skills in college students are presented. This paper emphasizes that the appropriate implementation of Critical Thinking strategies constitutes a meaningful learning experience for both teachers and learners. This document also suggests that language competence and criticality are complementary rather than antipodal. Recommendations are that teachers should exploit the myriad of advantages that Critical Thinking strategies bring to the EFL classroom
El Pensamiento Crítico implica el uso de estrategias que exigen a los individuos usar pensamientocomplejo que implica análisis, juicio, construcción y reconstrucción del conocimiento para tomardecisiones correctas en una situación dada. Este documento destaca aspectos provenientes de unestudio de investigación realizado en un aula de Inglés como lengua extranjera que utilizó elidioma objetivo para promover habilidades de pensamiento crítico en estudiantes universitarios.El estudio tuvo como objetivo superar la perspectiva de enseñar un idioma con el único propósitode desarrollar habilidades lingüísticas a una concepción más amplia que visualiza el uso del idiomacomo una herramienta para infundir el Pensamiento Crítico. A lo largo del estudio, las actividadesdidácticas sensibilizaron a los participantes sobre la importancia de integrar el desarrollo del idioma y las habilidades de pensamiento simultáneamente. Este artículo comienza con unadescripción general de las principales conceptualizaciones del pensamiento crítico que se ajustana los propósitos de la enseñanza de idiomas, seguido de una descripción del papel del pensamientocrítico en el aula de Inglés como lengua extranjera. Este documento también analizaconsideraciones importantes al adoptar el enfoque de pensamiento crítico para la enseñanza. Porúltimo, se presentan las mejores prácticas didácticas que demostraron ser efectivas para despertarlas habilidades de Pensamiento Crítico en estudiantes universitarios. Este documento enfatiza quela implementación apropiada de las estrategias del Pensamiento Crítico constituye una experienciade aprendizaje significativa tanto para los profesores como para los alumnos. Este documentotambién sugiere que la competencia lingüística y la criticidad son complementarias más queantípodas. Las recomendaciones se orientan a animar a los maestros a aprovechar las ventajas quelas estrategias de pensamiento crítico aportan al aula de Inglés como lengua extranjera.