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  • DOMINIO DE LAS CIENCIAS//(VOL. 7, NUM. 2)

    Volumen: 7, Numero: 2, Páginas: 598-818 pp.

    CONSTRUCTIVIST AND SOCIO-COGNITIVE APPLICATIONS IN SECOND AND FOREIGN LANGUAGE TEACHING AND LEARNING

    Abstract

    This article covers practical applications of two of the most outstanding learning theories that have contributed to foreign language teaching and learning. This paper deems Constructivism and Sociocognitive theories as alternative approaches to traditional objectivist practices that have been deeply rooted in English as foreign language classrooms for decades. Vygotsky?s constructivist principles of scaffolding in the zone of proximal development (ZPD) and Bandura?s sociocognitive notions of self-regulation are discussed as concepts teachers should examine when contemplating alternatives to enhance and broaden their teaching perspectives. A significant portion of this paper deals with educational applications and foreign language research from Constructivism and Socio-cognitive theories. Likewise, the several influences on foreign language learners' learning and performance are discussed regarding the ZPD and self-regulation. This analysis reckons that although the switch to constructivist and socio-cognitive practices in foreign language teaching may imply some teachers' challenges, the benefits exceed the possible difficulties they may encounter. The paper calls for more detailed research on applications of constructivism and socio-cognitive theories in the English as a foreign language classroom


    Keywords


    Constructivism; Socio-cognitive theory; Zone of Proximal Development; SelfRegulation.


    Resumen

    Este artículo expone las aplicaciones prácticas de dos de las más sobresalientes teorías que hancontribuido al ámbito de la enseñanza-aprendizaje de un idioma extranjero. Este documentoconsidera que el constructivismo y la teoría socio cognitiva son enfoques alternativos a prácticastradicionales objetivistas que han estado profundamente enraizadas en el aula de enseñanza delengua extranjera. Los principios constructivistas de Vigotsky en relación a la zona de desarrolloproximal (ZDP) y las nociones sociocognitivas de Bandura de autorregulación se discuten comoconceptos que los maestros deberían examinar al considerar alternativas que refuercen y amplíensus perspectivas de enseñanza. Una parte significativa de este documento se relaciona con lasaplicaciones educativas y de investigación en el área de lengua extranjera desde la perspectiva delconstructivismo y las teorías sociocognitivas. Del mismo modo, las múltiples influencias en elaprendizaje y desempeño de los estudiantes se discuten en relación con la zona de desarrollo proximal y autorregulación. Este análisis considera que, aunque dar un cambio hacia practicasbasadas en el constructivismo y socio cognitivismo en la enseñanza de lengua extranjera puedeimplicar algunos desafíos para los profesores, los beneficios exceden las posibles dificultades quepuedan encontrar. Este documento exhorta a que se realice investigación más detallada sobre lasaplicaciones de las teorías constructivistas y sociocognitivas en el aula de lengua extranjera.


    Palabras Clave


    Constructivismo; Teoría Socio-cognitiva; Zona de Desarrollo Proximal; Auto regulación.





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