PROBLEMS OF EDUCATION IN THE 21 ST CENTURY//(VOL. 79, NUM. 2)
Volumen: 79, Numero: 2, Páginas: 241-254 pp.
In February 2020, Ecuador declared a health emergency due to the Covid-19 pandemic. Face-to-face classes have been suspended. The Ecuadorian university population does not adapt to virtual educational platforms. The objective of the study was to analyze the students' perception of Ecuadorian educational platforms in higher education during the COVID-19 pandemic. The study was quantitative. The sample was non-probabilistic participatory, made up of students from different universities in the Province of Chimborazo. For data collection, a questionnaire with four study variables was applied. The results were analyzed with Student's T and MANOVA. There is a positive perception of students who use educational platforms. There were significant statistical differences according to the gender variables, contrary to the levels of study and location, there is a greater solidarity affection of the students when receiving virtual classes by female teachers. It can be concluded that the Covid-19 pandemic accelerated the adoption of online learning by higher education institutions.
En febrero de 2020 Ecuador declaró emergencia sanitaria por la pandemia del Covid-19. Las clases presenciales fueron suspendidas. La población universitaria ecuatoriana no se adapta a las plataformas educativas virtuales. El objetivo del estudio fue analizar la percepción de los estudiantes sobre las plataformas educativas ecuatorianas en la educación superior durante la pandemia del COVID-19. El estudio fue cuantitativo. La muestra fue participativa no probabilística, conformada por estudiantes de diferentes universidades de la Provincia de Chimborazo. Para la recolección de datos se aplicó un cuestionario con cuatro variables de estudio. Los resultados se analizaron con T de Student y MANOVA. Existe una percepción positiva de los estudiantes que utilizan las plataformas educativas. Hubo diferencias estadísticas significativas según las variables de género, contrario a los niveles de estudio y ubicación, existe un mayor afecto solidario de los estudiantes al recibir clases virtuales por parte de docentes mujeres. Se puede concluir que la pandemia de Covid-19 aceleró la adopción del aprendizaje en línea por parte de las instituciones de educación superior.