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  • DOMINIO DE LAS CIENCIAS//(VOL. 7, NUM. 2)

    Volumen: 7, Numero: 2, Páginas: 389-405 pp.

    EL CLIMA ORGANIZACIONAL COMO BASE ESTRATEGICA PARA LAS BUENAS PRACTICAS EN LAS PYMES

    Abstract

    The research is framed in the line of organizational development, highlighting the relationship between the organizational climate variable and the dimensions of Knowledge, Ability, Teamwork, Responsibility, Quality and Productivity, to this effect the organizational climate is defined as the human and physical environment in which employees and workers develop within small and medium hotel companies in the city of Riobamba, The study population was 15 managers/administrators and 96 employees and workers, the type of research is applied, with nonexperimental design, based on documentary research, a cross-sectional classification was performed, as well as descriptive and correlational, demonstrating that the organizational climate is key to strengthening good practices associated with the activity of tourism


    Keywords


    Organizational climate, good practices, small and medium-sized companies, hoteliers


    Resumen

    La investigación, se enmarca en la línea de desarrollo organizacional, destacando la relaciónexistente entre el variable clima organizacional y las dimensiones de Conocimiento, Habilidad,Trabajo en equipo, Responsabilidad, Calidad y Productividad, a tal efecto se define el climaorganizacional como el medio ambiente humano y físico en el que se desenvuelven los empleadosy trabajadores dentro de las pequeñas y medianas empresas hoteleras de la ciudad de Riobamba,la población del estudio fue de 15 gerentes/administradores y 96 empleados y trabajadores, el tipode investigación es aplicada, con diseño no experimental, teniendo como base la investigacióndocumental, se realizó una clasificación transversal, asi como descriptiva y correlacional,demostrándose que el clima organizacional es clave para fortalecer las buenas prácticas asociadascon la actividad del turismo.


    Palabras Clave


    Clima organizacional; buenas prácticas; pequeñas y medianas empresas; hoteleras





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