EIDOS//(NUM. 36)
Volumen: 1, Numero: 36, Páginas: 112-141 pp.
This article deals with the marginalization of women from public and political spaces in Europe and in the indigenous world of Ecuador. This situation of exclusion and marginalization originates in thinkers such as Locke, Rousseau, Kant, and Hegel, who were responsible for epistemologically justifying the exclusion of women from public affairs in all areas; that is to say, they reduced the act of women to the space of the private, to the domestic, to the affairs of the family. However, it is interesting to note that some philosophers were sensitive to the issue of the feminine, in the case of Condorcet and Stuart Mill, although their great contribution did not change the mentality of the time.
Este artículo trata de la marginación de la mujer de los espacios públicos y po-líticos en Europa y en el mundo indígena de Ecuador. Esta situación de exclusión y marginación se origina en pensadores como Locke, Rousseau, Kant y Hegel, quienes se encargaron de justificar epistemológicamente la exclusión de la mujer de los asuntos públicos en todos los ámbitos; es decir, redujeron el actuar de la mujer al espacio de lo privado, a lo doméstico, a los asuntos de la familia. Sin embargo, es interesante constatar que algunos filósofos fueron sensibles al tema de lo femenino, es el caso de Condorcet y Stuart Mill, aunque su gran aporte no logró cambiar la mentalidad de la época.