POLO DEL CONOCIMIENTO//(EDICION NUM. 56, VOL. 6, NUM. 3)
Volumen: 6, Numero: 3, Páginas: 2308-2322 pp.
This research addressed the issue of podcasts as an audiovisual tool in the classroom, being an alternative to improve speaking skills in learning the English language. The main objective was to analyze the incidence of the use of podcasts as a didactic strategy in the strengthening of the speaking skill, in the learning of the English language in high school students of the Educational Unit "Liceo Ecológico Vida". The type of descriptive research, mixed approach (quantitative and qualitative), non-experimental and cross-sectional design was applied. The study population consisted of seventy-four high school students, of which seventy were selected through intentional non-probabilistic sampling. The techniques used were the survey and the test applying the questionnaire as an instrument. The English speaking test showed that the students have an adequate level of English for their level as established by the Common European Framework. On the other hand, the speaking test and the surveys carried out showed that there is no significant correlation in any of the tests carried out: Chi square, Pearson and Spearman. However, the results of the surveys indicated that there is little interaction between students and the teacher within the English class. It is concluded that there are limited practices or didactic strategies applied within the teaching-learning process that do not allow the potential development of the speaking skill.
La presente investigación abordó el tema de los podcasts como herramienta audiovisual dentro del aula, siendo una alternativa para mejorar la destreza de speaking en el aprendizaje del idioma inglés. El objetivo principal fue analizar la incidencia del uso de podcasts como estrategia didáctica en el fortalecimiento de la destreza de speaking, en el aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa ?Liceo Ecológico Vida?. Se aplicó el tipo de investigación descriptiva, de enfoque mixto (cuantitativo y cualitativo), de diseño no experimental y de corte transversal. La población de estudio estuvo conformada por setenta y cuatro estudiantes del nivel bachillerato, de los cuales se seleccionaron setenta mediante un muestreo no probabilístico intencional. Las técnicas utilizadas fueron la encuesta y el test aplicando como instrumento al cuestionario. El test de speaking en inglés mostró que los estudiantes tienen un nivel de inglés adecuado para su nivel según lo establece el Marco Común Europeo. Por otro lado, el test de speaking y las encuestas realizadas demostraron que no existe correlación significativa en ningunas de las pruebas efectuadas: Chi cuadrado, Pearson y Spearman. Sin embargo, los resultados de las encuestas indicaron que existe poca interacción entre estudiantes y el docente dentro de la clase de inglés. Se concluye que existen limitadas prácticas o estrategias didácticas aplicadas dentro del proceso de enseñanza-aprendizaje que no permiten el desarrollo potencial de la destreza del speaking.