BOLETIN REDIPE//(VOL. 10, NUM. 2)
Volumen: 10, Numero: 2, Páginas: 182-189 pp.
Anxiety and depression, two very common symptoms present in adolescence, a situation that generates multiple academic, affective and behavioral delays. Migration, family dysfunction, premature pregnancies, eating disorders, family conflicts, lack of social skills, infatuations, etc., are determining factors that mark the adolescent?s personality. These effects cause constant pictures of depressives, sadness, low self-esteem, alarming symptoms that trigger a decisive school failure. This research aimed to control anxiety and depression in adolescents of a Tax Educational Unit in the city of Riobamba, who completed the ninth year of Basic Education, aged between 13 and 14, these adolescents are children of single mothers, from dysfunctional households, have experienced emotional problems, discrimination and abuse. by applying a psychopedagic guide to relaxation workshops, body scheme and creativity. Research tools such as the questionnaire, survey and psychopedagic guidance were used to show before and after, improving academic performance and personal and affective relationships in and out of the classroom. Through the application of these workshops it was possible to get students to relax easily, predisposition to work, motivation, high self-esteem, able to control their emotions and use their body scheme, as a tool of cognitive interaction, observing noticeably change of behaviors, habits and better academic performance.
Ansiedad y depresión, dos síntomas muycomunes presentes en la adolescencia, situaciónque genera múltiples retrasos académicos,afectivos y conductuales. La migración,disfunción familiar, embarazos prematuros,desórdenes alimenticios, conflictos familiares,falta de habilidades sociales, enamoramientos, etc., son factores determinantes que marcanla personalidad del adolescente. Estos efectosprovocan constantes cuadros de depresivos,tristeza, baja autoestima, síntomas alarmantesque se desencadenan en un fracaso escolardecisivo. La presente investigación tuvo comoobjetivo controlar la ansiedad y depresión enadolescentes de una Unidad Educativa Fiscal dela ciudad de Riobamba, que cursaron el novenoaño de Educación Básica, edad comprendidaentre 13 y 14, dichos adolescentes son hijosde madres solteras, de hogares disfuncionales,han atravesado problemas emocionales,discriminación y maltrato. mediante la aplicaciónde una guía psicopedagógica de talleres derelajación, esquema corporal y creatividad. Seutilizó instrumentos de investigación como elcuestionario, la encuesta y guía psicopedagógicaque permitió evidenciar un antes y un después,mejorando el desempeño académico y lasrelaciones personales y afectivas dentro y fueradel aula. Mediante la aplicación de estos talleresse pudo lograr que los estudiantes se relajen confacilidad, predisposición al trabajo, motivación,autoestima elevada, capaces de controlar susemociones y utilizar su esquema corporal, comouna herramienta de interacción cognoscitiva,observándose notoriamente cambio deconductas, hábitos y mejor desempeñoacadémico.