INNOVA RESEARCH JOURNAL//(VOL. 5, NUM. 3.2)
Volumen: 1, Numero: 1, Páginas: 79-96 pp.
The training of university teachers in digital technologies(TP)represents an important value in the development of their academic work, from that perspective is necessary to analyze in depth the skills that teachers have through the application of the TPACK model (Technological, Pedagogical, Content Knowledge). For the analysis of the model, an already elaborated instrument was applied, which was modified and its validity was verified by means of the review of experts in the branch. In the same way, the analysis of internal consistency was carried out by means of Cronbach's alpha, obtaining a value of 0.733. The analyzed sample was of 238 teachers, the study has a quantitative, descriptive and transversal approach, the main results give place to the fact that the competences that teachers possess are in constant evolution, so among the technological, pedagogical and disciplinary competences in an independent way they manage to reach high competences in the teaching staff, not being the emerging competences of TPACK where a decrease in their integration is manifested and this effect may impact significantly in the teaching-learning process, this not only allows to know the current situation of teachers in the integration of TD, but also provides a very general vision of the training that students acquire mediated by digital environments. Although the technological skills that teachers develop are not the solution in itself to all educational problems, it should also be emphasized that these skills are framed in synergy with pedagogical and content knowledge, in order to achieve educational quality.
La formación del profesorado universitario en tecnologías digitales (TD) representa un valorimportante en el desarrollo de su labor académica, desde esta perspectiva es necesario analizar profundamente las competencias que posee el profesorado mediante la aplicación del modelo TPACK (Tecnological, Pedagogical, Content Knowledge). Para el análisis del modelo se aplicó un instrumento ya elaborado que fue modificado y se comprobó su validez mediante la revisión de expertos en la rama, de la misma manera se realizó el análisis de consistencia interna mediante el alfa de Cronbach obteniendo un valor de 0.733. La muestra analizada fue de 238 docentes, el estudio tiene un enfoque cuantitativa, descriptiva y transversal, los principales resultados dan lugar a que las competencias que los docentes poseen están en constante evolución, es así que entre las competencias tecnológicas, pedagógicas y disciplinares de manera independiente logran alcanzar competencias altas en el profesorado, no siendo así las competencias emergentes del TPACK donde se manifiesta una disminución en la integración de las mismas y este efecto posiblemente impacte significativamente en el proceso enseñanza aprendizaje, esto no solo permite conocer la situación actual del profesorado en la integración de las TD, sino también brinda una visión muy general de la formación que los estudiantes adquieren mediados por los entornos digitales. Si bien las competencias tecnológicas que el profesorado desarrolle no es la solución en si a todos los problemas de la educación, se deberá también hacer hincapié que estas competencias se enmarquen en sinergia con los conocimientos pedagógicos y de contenidos, con el fin de lograr la calidad educativa.