Regresar a Artículos Indexados
  • RECUS. REVISTA ELECTRONICA COOPERACION UNVERSIDAD SOCIEDAD//(VOL. 5, NUM. 2)

    Volumen: 5, Numero: 2, Páginas: 7-12 pp.

    REFLEXIONES PEDAGOGICAS EN EPOCA DE PANDEMIA: UN ABORDAJE TRANSDISCIPLINAR

    Abstract

    The objective of the article was to reflect on school education in the context of Covid-19 from a transdisciplinary approach. It had a transdisciplinary perspective because education was analyzed not only from the educational point of view, but from the political, psychological, and economic aspects, taking into account non-quantifiable or measurable aspects, such as emotions, attitudes of teachers, this undoubtedly transcends disciplinary limits. The research responds to a mixed approach, the scope is exploratory and has a non-experimental, descriptive design. The population was made up of 525 teachers from the Education Districts: Guano -Penipe 06D05 and Chambo -Riobamba 06D01, located in the province of Chimborazo, Ecuador. For data collection, a Likert-type questionnaire was carried out. As a result, it was evidenced that teachers go through problems such as: stress, difficulties in accessing the internet,lack of motivation and other aspects as a consequence of the telework modality. In conclusion, teachers had to reinvent their role to adapt to virtuality, create new strategies and adapt methodologies, this has generated uncertainty in educators.


    Keywords


    Complexity; emergency; pandemic;telework; transdisciplinarity


    Resumen

    El objetivo del artículo fue reflexionar la educación escolarizada en el contexto del Covid-19 desde un abordaje transdisciplinar. Tuvo una perspectiva transdisciplinar porque se analizó a la educación no solo desde lo educativo, sino desde lo político, psicológico, económico, tomando en consideración aspectos no cuantificables ni medibles, como emociones, actitudes de los docentes, esto sin duda trasciende los límites disciplinares. La investigación responde a un enfoque mixto, el alcance es exploratorio ytiene un diseño no experimental, descriptivo. La población estaba compuesta por 525 docentes de los Distritos de educación: Guano ?Penipe 06D05 y Chambo ?Riobamba 06D01, ubicados en la provincia de Chimborazo, Ecuador. Para la recolección de datos se utilizó un cuestionario tipo Likert. Como resultado, se evidenció que los docentes atraviesan por problemas como: estrés, dificultades en el acceso ainternet, falta de motivación y otros aspectos por consecuencia de la modalidad de teletrabajo. En conclusión, los docentes tuvieron que reinventar su rol para adaptarse a la virtualidad, crear nuevas estrategias y adaptar metodologías, esto ha generado incertidumbre en los educadores


    Palabras Clave


    Complejidad; emergencia; pandemia; teletrabajo; transdisciplinariedad/





    Acceder