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  • REVISTA CUBANA DE SALUD PUBLICA//(VOL. 46, NUM. 4)

    Volumen: 46, Numero: 4, Páginas: [16] p.

    SATISFACCION DE BENEFICIARIOS CON LA COOPERACION UNIVERSITARIA AL DESARROLLO EN SEGURIDAD DEL PACIENTE. RIOBAMBA, 2017

    Abstract

    Introduction: University cooperation for the development of patient safety through models of accreditation and health training generates a health culture of care that evolves towards improvements in care. Objective: Determine the satisfaction of direct and indirect beneficiaries with instrumental, technical and educational actions developed within the framework of the MaS?Ecuador project, in Riobamba canton, 2017. Methods: A descriptive, cross-sectional, mixed-focused study was conducted. The population was the total of direct and indirect beneficiaries who participated in the training activities (348). A non-probabilistic sampling was carried out that included those individuals (96) who agreed to participate, at ages equal to or over 20 years, with optimal mental health state and who were in their job or home location at the time of the tools´ application. As a technique for data collection, a questionnaire designed by the research team was used, and it was validated during the research process at the discretion of specialists. Results: The direct and indirect beneficiaries of the MaS?Ecuador project referred to have a high level of general satisfaction with the instrumental, technical and educational actions developed in the framework of this intervention. There was a predominance of the female sex and the category of health professional. Conclusion: Interventions such as the project "Manos Seguras Ecuador" (MaS?Ecuador) contribute to the development of training processes in the academic and community fields and help to prevent diseases and reduce risks in health care, guaranteeing patient safety.


    Keywords


    Patient safety; patient cooperation; satisfaction; education.


    Resumen

    Introducción: La cooperación universitaria al desarrollo en seguridad del paciente mediantemodelos de acreditación y formación sanitaria genera una cultura sanitaria de cuidado queevoluciona hacia mejoras de la atención.Objetivo: Determinar la satisfacción de los beneficiarios directos e indirectos con lasacciones instrumentales, técnicas y educativas desarrolladas en el marco del proyectoMaS?Ecuador, cantón Riobamba, 2017.Métodos: Se realizó un estudio descriptivo, transversal, con enfoque mixto. La poblaciónfue la totalidad de beneficiarios directos e indirectos que participaron en las actividades decapacitación (348). Se realizó un muestreo no probabilístico que incluyó a aquellosindividuos (96) que estuvieron de acuerdo en participar, con edades iguales o superiores alos 20 años, óptimo estado de salud mental y que se encontraban en su ubicación laboral odomiciliar en el momento de aplicación de los instrumentos. Como técnica para la recolección de los datos se empleó un cuestionario diseñado por el equipo investigador,validado durante el proceso investigativo mediante criterio de especialistas.Resultados: Los beneficiaros directos e indirectos del proyecto MaS?Ecuador refirieron unalto nivel de satisfacción general con las acciones instrumentales, técnicas y educativasdesarrolladas en el marco de esa intervención; predominando el sexo femenino y la categoríaprofesional de la salud.Conclusión: Intervenciones como el proyecto ?Manos Seguras Ecuador? (MaS?Ecuador),contribuyen al desarrollo de los procesos formativos en el ámbito académico y comunitarioy ayudan a prevenir enfermedades, reducir riesgos en la atención sanitaria, garantizando laseguridad del paciente


    Palabras Clave


    : seguridad del paciente; cooperación del paciente; satisfacción; educación.





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