ENVIRONMENTAL ENGINEERING RESEARCH//(VOL. 26, NUM. 5)
Volumen: 26, Numero: 5, Páginas: [7] p.
Microplastics are small synthetic particles that come from petroleum derivatives, are difficult to degrade and their origin is found in industrial activity and domestic consumption, even in tires. The presence of small particles (0.1 ?m to < 5 mm) of plasticizer Bis (2-ethylhexyl) phthalate (DEHP) and synthetic rubber, which due to their size and origin are called microplastics. The friction occurs between the asphalt in contact with the tires of cars generate the detachment of small residues of it, these residues come to contain a DEHP element. Simple residual water samples were carried out in the different sewage collectors in Riobamba city, 250 mL of each of these samples were filtered using vacuum suction equipment, to then examine the filters with a visual microscope. Obtaining as a result that 80% of the samples taken and analyzed in the laboratory contain the clear presence of DEHP plasticizer from the friction of tires (confirmed by the Principal Component Analysis) with the asphalting of the streets of the city of Riobamba, and that only 20% of the samples analyzed do not present DEHP plasticizer of this type, generating a medium risk for the health of humans and aquatic animals in the sector.
Los microplásticos son pequeñas partículas sintéticas que proceden de los derivados del petróleo, son de difícil degradación y su origen se encuentra en la industria.actividad y consumo doméstico, incluso en neumáticos. La presencia de pequeñas partículas (0,1 ?m a < 5 mm) de plastificante Ftalato de bis (2-etilhexilo)(DEHP) y el caucho sintético, que por su tamaño y origen se denominan microplásticos. El rozamiento se produce entre el asfalto en contactocon los neumáticos de los automóviles se genera el desprendimiento de pequeños residuos del mismo, estos residuos llegan a contener un elemento DEHP. agua residual simpleSe tomaron muestras en los diferentes colectores de aguas servidas de la ciudad de Riobamba, de cada una de estas muestras se filtraron 250 mL mediante succión al vacío.equipo, para luego examinar los filtros con un microscopio visual. Obteniendo como resultado que el 80% de las muestras tomadas y analizadas en el laboratoriocontener la presencia clara de plastificante DEHP de la fricción de los neumáticos (confirmado por el Análisis de Componentes Principales) con el asfaltadode las calles de la ciudad de Riobamba, y que solo el 20% de las muestras analizadas no presentan plastificante DEHP de este tipo, generandoun riesgo medio para la salud humana y de los animales acuáticos del sector.