Regresar a Artículos Indexados
  • GIGAPP ESTUDIOS WORKING PAPERS//(VOL. 7)

    Volumen: 7, Numero: 1, Páginas: 716-729 pp.

    MEDIOS TRADICIONALES VS MEDIOS DIGITALES: IMPACTO DE LA SOCIEDAD DIGITAL EN LOS HABITOS DE CONSUMO DE JOVENES UNIVERSITARIOS

    Abstract

    This paper analyzes the news consumption habits of young university students in the cities of Riobamba and Ibarra in Ecuador. It is intended in this way to describe how the presence of digital platforms, social networks, and portals on the Internet have displaced the reception of information through traditional means towards digitalization, using mobile devices and various online platforms by university students. This work will be carried out in two different geographical and academic contexts: The National University of Chimborazo, institution of public administration in Riobamba, and the Pontifical Catholic University of Ecuador Ibarra Headquarters of private administration. It is desired to propose a comparative study between these two cities taking into account the frequency of access to analogue and digital media, the gender of greater reception, leisure time and occupation compared to the reception of information, as well as the perception of impartiality and credibility of the media before young people.In this way, it is expected to contribute with a critical position regarding the habits of information and news consumption of young university students according to their life situation in relation to the career they study and the time they allocate to the use of digital platforms. In contrast to the traditional and analogical means of both localities, to infer the impact that the digital society has generated in the ways of being informed, according to what formats and the importance of the treatment of the information that they give to topics that can be or non-conjectural versus entertainment and leisure. From there, address the importance of proposing new forms of information treatment in front of the new millennial, centennial generations and those that will come, but with the ethical imprint of building a better journalism that guarantees democratic and inclusive communication processes.


    Keywords


    Traditional media, digital media, digital society, news consumption


    Resumen

    El presente trabajo analiza los hábitos de consumo de noticias de jóvenes universitarios en las ciudades de Riobamba e Ibarra en Ecuador. Se pretende de esta manera describir cómo la presencia de plataformas digitales, redes sociales, y portales en internet han desplazado la recepción de información a través de medios tradicionales hacia la digitalización, utilizando dispositivos móviles y varias plataformas online por parte de los universitarios. Este trabajo se desarrollará en dos contextos geográficos y académicos distintos: la Universidad Nacional de Chimborazo, institución de administración pública en Riobamba, y la Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra de administración privada. Se desea plantear un estudio comparativo entre estas dos ciudades tomando en cuenta la frecuencia de acceso a medios analógicos y digitales, el género de mayor recepción, tiempo de ocio y ocupación frente a la recepción de información, así como la percepción de imparcialidad y credibilidad de los medios de comunicación ante los jóvenes. De esta manera se espera contribuir con una posición crítica frente a los hábitos de consumo de información y noticias de los jóvenes universitarios de acuerdo a su situación de vida en relación a la carrera que estudian y al tiempo que le destinan a la utilización de plataformas digitales. En contraste con los medios tradicionales y analógicos de ambas localidades, para inferir el impacto que la sociedad digital ha generado en las maneras de informarse, de acuerdo a qué formatos y la importancia del tratamiento de la información que les dan a temáticas que pueden ser o no coyunturales frente al entretenimiento y ocio. Desde allí, abordar la importancia de plantear nuevas formas de tratamiento de información frente a las nuevas generaciones millennial, centennial y las que vendrán, pero con la impronta ética de construir cada vez un mejor periodismo que garantice procesos de comunicación democráticos e incluyentes.


    Palabras Clave


    Medios tradicionales, medios digitales, sociedad digital, consumo de noticias





    Acceder