Regresar a Artículos Indexados
  • KAIROS//(VOL. 3, NUM. 4)

    Volumen: 3, Numero: 4, Páginas: 27-35 pp.

    GESTION DE MEDIOS COMUNITARIOS Y POPULARES: CASO RADIO COMUNITARIA DE LA NACIONALIDAD AWA DEL ECUADOR

    Abstract

    In this research, the management model developed for the community radio of the indigenous nationality ?Awá? of Ecuador is analyzed, the Radio frequency was awarded by the government in 2009. Theoretical categories of the Latin American School of Communication are proposed, which question vertical-traditionalist schemes; the model of Horizontal Communication of Luis Ramiro Beltrán is taken as a basis, where the dialogue is a catalyst for democratic and participatory processes: the radio becomes the direct promoter of the dialogue. A combination of quantitative-qualitative methodology was used. Surveys on a sample population of ?Awá? community in three provinces of Ecuador, to determine its context, customs, culture, worldview and depth interviews to the leaders of the radio and members of Federation of ?Awá? Centers of Ecuador were conducted. The results corroborated that a community radio must follow a structuring process, and the ?Management Model?; also, this result allowed the radio to have a better organization, sustainability and definite radio station license.


    Keywords


    Community media, democratization of the word, participation, visibility, Awá nationality


    Resumen

    En el presente trabajo se analiza el modelo de gestión integral comunicacional desarrollado para la radio comunitaria de la nacionalidad Awá del Ecuador, frecuencia otorgada por el gobierno en 2009. Se plantean categorías teóricas de la Escuela Latinoamericana de Comunicación, que cuestionan esquemas verticales-tradicionalistas, y se toma como base el modelo de Comunicación Horizontal de Luis Ramiro Beltrán, donde el diálogo es catalizador de procesos democráticos y participativos: la radio se convierte en el promotor directo de diálogo. Se utilizó una combinación de metodología cuantitativa- cualitativa. Se realizaron encuestas a una muestra de la población Awá en tres provincias para determinar su contexto, costumbres, cultura, cosmovisión; además, entrevistas a profundidad a los dirigentes de la radio y miembros de la Federación de Centros Awá del Ecuador. Los resultados corroboraron que un medio comunitario debe seguir un proceso de estructuración, y el ?Modelo de Gestión? resultado de esta investigación permitió a la radio una mejor organización, sostenibilidad y licencia definitiva.


    Palabras Clave


    Democratización de la palabra, participación; visibilización, nacionalidad Awá, comunicación horizontal





    Acceder