EXPLORADOR DIGITAL//(VOL. 4, NUM. 3)
Volumen: 4, Numero: 3, Páginas: 213-225 pp.
The article deals with a topic of particular importance for university educational evaluation, focused on studying the quality of the Specific Learning Outcomes test using psychometric theory. With this intention, the work followed a non-experimental quantitative approach, with a descriptive scope, using the Classical Test Theory and the Item Response Theory. The results indicate that the tests have good quality in the design, construction, application, qualification and reporting phases; however, the verification phase is of poor quality, since piloting, calibration, and reagent selection are not performed. On the other hand, within the study of the items, quality problems are evident in difficulty and discrimination, while in reliability they showed consistency and precision in the scores obtained by the exam. Furthermore, the tests, as a whole, have a low power of discrimination between the different skill levels of the supporters. Finally, the results suggest that either of the two psychometric theories can be used to study the Specific Learning Outcome tests.
El artículo trata sobre un tópico de particular importancia para la evaluación educativa universitaria, enfocado en estudiar la calidad de la prueba de Resultados de Aprendizaje Específico mediante la teoría psicométrica. Con esta intención, el trabajo siguió un enfoque cuantitativo no experimental, con un alcance descriptivo, utilizando la Teoría Clásica del Test y la Teoría de Respuesta al Ítem. Los resultados indican que las pruebas tienen buena calidad en las fases de diseño, construcción, aplicación, calificación y reportes; sin embargo, la fase de verificación presenta mala calidad, ya que no se realiza el pilotaje, la calibración y la selección de reactivos. Por otro lado, dentro del estudio de los reactivos, se evidencian problemas de calidad en dificultad y discriminación, mientras que en confiabilidad mostraron consistencia y precisión en las puntuaciones arrojadas por el examen. Además, las pruebas, como un todo, tienen bajo poder de discriminación entre los diferentes niveles de habilidad de los sustentantes. Finalmente, los resultados sugieren que se puede ocupar cualquiera de las dos teorías psicométricas para estudiar las pruebas de Resultado de Aprendizaje Específico.