EDUCARE//(VOL. 24, NUM. 1)
Volumen: 24, Numero: 1, Páginas: 180-197 pp.
The curriculum of Ecuadorian Physical Education develops the block of sports practices with inclusive, playful and corporeity approaches. The study aimed to reflect on the development of sport and curriculum approaches in physical education classes; the qualitative interpretative approach was used due to the understanding of an educational phenomenon as a multiple and socially constructed reality. The population consisted of nine physical education teachers belonging to three educational institutions, a free interview was applied, based on the findings, two criteria were obtained sports training in physical education classes and curricular approaches in physical education classes and with them a triangulation of spatial data was carried out, obtaining the reflection that sports practices should not be directed towards sports training but to the integral training of the student motor, cognitive, affective and social.
El currículo de la Educación Física ecuatoriano desarrolla el bloque prácticas deportivas con enfoques inclusivo, lúdico y corporeidad. El estudio tuvo como objetivo reflexionar sobre el desarrollo del deporte y los enfoques curriculares en las clases de educación física; se utilizó el enfoque cualitativo interpretativo debido a la comprensión de un fenómeno educativo como una realidad múltiple y socialmente construida. La población estuvo conformada por nueve docentes de educación física pertenecientes a tres instituciones educativas, se aplicó una entrevista libre, con base a los hallazgos se obtuvieron dos criterios el entrenamiento deportivo en las clases de Educación Física y los enfoques curriculares en clases de Educación Física y con ellos se realizó una triangulación de datos espacial, obteniendo la reflexión de que las prácticas deportivas no debe ser direccionada hacia el entrenamiento deportivo sino a la formación integral del estudiante en lo motriz, cognitivo, afectivo y social.