Regresar a Artículos Indexados
  • CHAKIÑAN//(NUM. 10)

    Volumen: 1, Numero: 10, Páginas: 87-101 pp.

    LA REFLEXION DE LA PRACTICA DOCENTE

    Abstract

    The demands of the 21st century require teachers to prepare and assume reflective attitude, to meet the academic expectations of today?s students. The main objective of this work was to know teachers? perceptions about their reflection in teaching and how this process is carried out at the National University of Chimborazo. Thus, a purely qualitative - interpretive type of research was applied. An in-depth interview was conducted, structured with open questions among 12 teachers of the Education, Human Sciences, and Technologies Faculty. Dimensions and categories of analysis were established using the hermeneutical phenomenological method. The description and interpretation of the essence of experiences lived was carried out through the following phases: stage of assumptions clarification, collection of the experience lived through the interviews, the reflection about those experiences and, the writing-reflection stage of such experiences. The analysis of the teachers? thinking and their stories allowed to conclude that they have judgments, interpretations and assumptions that are not examined, discerned or analyzed, for several reasons, mainly because the self-assessment and co-assessment instruments used in the institution do not favor these reflection processes and because there are no available spaces for this purpose, considering as an alternative the formation of academic peers to study analytically and critically, theoretical and technical issues regarding teaching, for accurate decision making and the proper educational practice.


    Keywords


    Teacher reflection, teaching practice, educational quality


    Resumen

    Las demandas del siglo XXI exigen a los docentes prepararse y asumir una actitud reflexiva, para cubrir las expectativas académicas de los estudiantes de hoy día. El principal objetivo de este trabajo fue conocer las percepciones de los docentes sobre su reflexión en sus respectivas docencias y cómo se lleva a cabo este proceso en la Universidad Nacional de Chimborazo, para lo cual se aplicó una investigación de tipo cualitativo-interpretativo. Se realizó una entrevista a profundidad, estructurada, entre 12 docentes de la Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías. Se establecieron dimensiones y categorías de análisis utilizando el método fenomenológico hermenéutico, se realizó la descripción e interpretación de las experiencias vividas. El análisis del pensamiento de los docentes y sus relatos permitieron concluir que poseen juicios, interpretaciones y supuestos que no se examinan, disciernen o analizan, principalmente porque los instrumentos de autoevaluación y coevaluación que se utilizan en la institución, no favorecen estos procesos de reflexión y porque no existen espacios dispuestos para el efecto, planteándose como alternativa la conformación de pares académicos para estudiar analítica y críticamente, cuestiones de orden teórico y técnico respecto de la docencia, para la toma de decisiones certeras y la adecuada calidad educativa.


    Palabras Clave


    Reflexión docente, práctica docente, calidad educativa





    Acceder