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  • CHAKIÑAN//(NUM. 10)

    Volumen: 1, Numero: 10, Páginas: 102-115 pp.

    CHIKAN YACHAY INGLES, HAMPIK TUKUNA YACHAYKUNAPI, MAY MUTSURIK KASHKAMANTA

    Abstract

    This research was carried out to determine the needs, weaknesses, and strengths of professionals in the field of dentistry concerning the management of the four language skills of English for Specific Purposes (ESP). This study was of a descriptive, field, and mixed approach, in which the survey was the technique, and as a data collection instrument, a questionnaire applied to 26 specialist professors of the Dentistry School of Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador. It was evidenced that the specialists have weaknesses about the four skills in the English language because only 7.7 percent said they had an excellent level of listening and speaking. In contrast, 15.4 percent said they had an excellent level of Writing and Reading. The need for the design and implementation of a working text to improve mastery of skills and updating of English language knowledge for dental purposes was proved through a one-way analysis to the right (sample t-test). The study compared if the domains of the professors exceeded 0.70 (p = 0.00; 1-p / 2 = 1; t = 4.34 (25)) in which case it was shown with domain management of less than 70 percent. The importance of this contribution was acceptable by the professors.


    Keywords


    Dentistry, english for specific purposes, teachers, skills


    Resumen

    El presente artículo fue realizado con el objetivo de determinar las necesidades, falencias y fortalezas de los profesionales en el campo de la odontología en relación con el manejo de las cuatro destrezas del idioma inglés con propósitos específicos. Esta investigación fue de tipo descriptivo, de campo y de enfoque mixto, en el que se aplicó como técnica la encuesta y como instrumento un cuestionario dirigido a 26 docentes especialistas de la Carrera de Odontología de la Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador. Se evidenció que los especialistas poseían falencias sobre las cuatro destrezas en el idioma inglés, pues solamente el 7,7 por ciento manifestó tener un excelente nivel al escuchar y hablar, mientras que el 15, 4 por ciento sobre el escribir y leer. Se probó la necesidad del diseño e implementación de un texto de trabajo para mejorar el dominio de destrezas y actualización de conocimientos del idioma inglés con propósitos odontológicos mediante un análisis de significancia unilateral hacia la derecha (prueba t de una muestra) en la que se comparó si los dominios de los docentes superaron el 0,70 (p=0,00; 1-p/2=1;t=4,34 (25)) en cuyo caso se mostró con un manejo de dominio menor al 70 por ciento, la importancia de este aporte se mostró aceptable por parte de los docentes.


    Palabras Clave


    Odontología, inglés con propósitos específicos, docentes de odontología, destrezas





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