NOVASINERGIA//(VOL. 2, NUM. 2)
Volumen: 2, Numero: 2, Páginas: 17-29 pp.
Thousands of lives are lost every year as a result of traffic accidents, while injuries are presented with minor and severe injuries, which in several cases determine some type of disability. The causes of traffic accidents are constantly analyzed by public and private institutions in order to take preventive actions that contribute to the reduction of rates for mortality, accident and lethality. The aim of this work is to characterize traffic accidents in Ecuador by using data analysis techniques, dynamic tables and dynamic graphs in order to identify, summarize and compare causes and factors that contribute to decision making on critical data. The data were provided by the public office, collected between 2015 and 2018, an institution with competence in 22 of the 24 provinces of the territory. As a result, there are 10 causes that would have caused 96.3 percent of the accidents, with the lack of attention being the predominant cause, with an incidence of 56.8 percent of claims. The environmental conditions, types and conditions of the road, and schedule were identified, nationally and by zones, the study concludes with the calculation of rates and rates of mortality, lethality, accident rate and motorization. The knowledge extracted is presented in detail in order to support the planning processes and the implementation of prevention policies by public institutions.
Miles de vidas se pierden cada año como consecuencia de los siniestros viales, en tanto que las lesiones se presentan con traumatismos leves y severos, los que en varios casos provocan algún tipo de discapacidad. Las causas de los siniestros viales son constantemente analizadas por las instituciones públicas y privadas con la finalidad de emprender acciones preventivas que contribuyan a la reducción de las tasas e índices de mortalidad, accidentabilidad y letalidad. El objetivo de este trabajo es caracterizar los siniestros viales en el Ecuador haciendo uso de técnicas de análisis de datos, tablas dinámicas y gráficos dinámicos con la finalidad de identificar, resumir y comparar causas y factores, que contribuyan a la toma de decisiones sobre datos críticos. En este estudio se utilizaron los datos históricos proporcionados por la Dirección Nacional de Tránsito, recolectados entre los años 2015 a 2018, institución con competencia en 22 de las 24 provincias del territorio. Como resultado se presentan 10 causas que habrían ocasionado el 96.3 por ciento de los siniestros, siendo la conducción con falta de atención la causa predominante, con una incidencia del 56.8 por ciento de siniestros. Fueron identificadas las condiciones ambientales, tipos y condiciones de la vía, y horario, a nivel nacional y por zonas, el estudio concluye con el cálculo de tasas e índices de mortalidad, letalidad, accidentabilidad y motorización. Los resultados alcanzados representan un aporte a los procesos de planificación y legislación de políticas preventivas que implementen instituciones públicas.